Rodrigo

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Rodrigo
Rei d'os visigodos

Reinau 710-711
Naixencia ?
?
Muerte 711
Guadalete (Cádiz)
Conchuche/s Echilona

Rodrigo u Roderico estió lo zaguer rei de lo Reino Visigodo de Toledo. Reinó dende marzo de l'anyo 710 dica chuliol de l'anyo 711, quan fue esconfito en la batalla de Guadalete (Cádiz) por los invasors berbers y arabes musulmans ninviaus por lo Califato Omeya de Domás.

Mencions en fuents aragonesas y navarras[editar | modificar o codigo]

Por estar lo zaguer rei visigodo de Toledo yera remerau en la memorica colectiva de los pueblos espanyols medievals (aragoneses, castellanos, leyoneses, navarros, ecetra), y figura en la lituratura historiografica aragonesa y navarra.

Bi n'ha mencions en lo "Liber Regum":

Murie Vatizanus, e rregno el rei Rodrigo en toda España, e fo buen rei e conquirie muito. E pues, por el consello de los fillos de Vatizanus e de so nieto del rei Rodrigo el comte don Iulian, entroron los moros en España. Era DCC.LII.
A la sazón que regnaua el rei Rodrigo en Espanna uinieron d Affrica el rei Aboali & Abogubra. Et era rei en Marruecos el rei Amiramozlemin, & estonz uino Taric en España & arribo a Gibaltaric. Est rei Abocubra & Aboali & Amiramozlemin, con otros Reies muitos e con grandes poderes de moros uinieron al rei Rodrigo a la batalla & lidioron con el en el campo de Sagnera. En la primera fazienda foron mal treitos los moros. Mas pues cobroron & foron rancados los xianos. En aquella batalla fo perdido el rei Rodrigo, e no lo troboron ni muerto ni biuo. Mas pues, a luengos tiempos, en Uiseu, en Portogal, troboron un sepulcre que dizian las letras qui desuso eran escritas que alli iazia el rei Rodrigo, el qui fo perdido en la batalla en el tiempo de los godos.

Tamién en la "Cronica de Sant Chuan de la Penya":

Et depues de aquesti, regnó Rodrigo el qual perdió su tierra en la forma siguient: Es a saber, como el compte Julian, sosmeso del dito rey Rodrigo, fues ydo por mesagería al rey Aboali, moro, por afferes del dito Rey, et el dito Rey huuo affer con la muller, segunt algunos dizen, ó, con la filla del dito Compte, et estando en seruicio del dito Rey; porque el dito Compte tornado de la mesagería et sabiendo la maleztat que su senyor le hauía feita, tractó que su senyor perdiesse su Regno. Et ansi se fizo; que en el año de nuestro Senyor DCC.XIII. XI dias de noviembre, en el tercero año del regimiento del dito rey Rodrigo, por tratamiento del dito compte Julian vino en Espanya el rey Abohali, ensemble con los reyes de Aboçubra, de Marruecos, de Ezarich et con otros reyes de moros por numero XXV; et las oras fué vencido el dito rey Rodrigo por los moros, et toda Espanya prendida entro Azlet de Prouença, dentro XIIII. meses; segunt que las coronicas dizen mas largament, las de Castiella, en otro volupne de liuro et la batalla y mete.


Predecesor:
Witiza
Rei d'os visigodos
710-711
Succesor:
Achila II