Deyerri

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Deyerri
Deierri
Yerri
Municipio de Navarra
Escudo d'armas
Entidat
 • Estau
 • Comunidat
 • Comarca
Municipio
 Espanya
 Navarra
Tierra d'Estella Oriental
Superficie 93,45 km²
Población
 • Total

1581 hab. (2013)
Altaria
 • Meyana

1.233 m.
Distancia
 • 38 km

enta Pamplona
Alcalde Luis Jesús Albéniz Echeverría
Codigo postal 31177
Coordenadas
Deyerri ubicada en Navarra
Deyerri
Deyerri
Deyerri en Navarra
Web oficial

Deyerri (Yerri en castellano, Deierri en basco) ye un municipio de Navarra situato a una distancia de 38 km d'a ciudat de Pamplona. La suya población ye de 1.557 habitants (2006), en una superficie de 93,45 km² y una densidat de población de 16,66 hab/km².

Cheografía[editar | modificar o codigo]

Lo municipio de Deyerri, situato a 1.233 metros d'altaria dencima de lo ran de la mar, fa parte de la comarca de Tierra Estella y ye formato por los concellos d'Alloz, Arandigoyen, Arizala, Arizaleta, Azcona, Bearin, Eraul, Grocin, Ibiricu de Yerri, Iruñela, Lácar, Lorca, Moriello Deyerri, Murugarren, Riezu, Úgar, Villanueva de Yerri, Zábal y Zurucuáin. Toz estos lugars se diseminan por una gran val que bi ha de norte a sud dende las estribacions montanyosas de la sierra d'Andía, dica lo río Ega.

Historia[editar | modificar o codigo]

En 1291 lo rechistro de Comptos incluiba los lugars de Guesálaz drentro de Deyerri, y en 1350 incluiba tamién a las Cinco Villas (Val de Goñi). En lo sieglo XVIII la Val de Deyerri s'organizaba en cinco zendeas: Azcona, Abárzuza, Murugarren, Arizaleta y Erbarrena. En 1851 Abárzuza se deseparó de la val. En 1951 Lezáun formó ayuntamiento propio y se deseparó.

Nombre[editar | modificar o codigo]

En lo fuero cheneral de Navarra cuan se refieren a la imbasión islamica s'escribe Deyerri:

Entonz se perdio Espayna ata los puertos, sinon Galicia, las Asturias, et daqui Alava et Vizquaya, et de la otra part Baztan, et la Berrueza, et Deyerri, et en Ansso et sobre Jaca, et encara en Roncal y Sarasaz, et en Sobrarbe, et en Aynssa

Deyerri significa en basco Tierra de Deyo. En la Edat Meya y enantes que se fundase la villa d'Estella en lo sieglo XI, este yera lo nombre común de l'actual comarca de Tierra Estella, ya que lo centro neuralchico de la mesma no se trobaba encara en la suya actual capital, se trobaba en la fortaleza de Monchardín (que se clamaba allora Deyo). Con lo paso de lo tiempo lo nombre Deyerri dixó d'aplicar-se a tota la comarca y se limitó a la parte nororiental de la mesma (vals de Guesálaz y Deyerri), dica que finalment se refirió nomás que a la val que ha conservado lo nombre dica l'actualidat.

Se crei que lo nombre Yerri s'orichinó en una error de traducción de lo toponimo orichinario a lo castellano. Un anonimo escribano partió la palabra en dos (de Yerri), pensando que la primera parte de lo nombre yera una prepocición (falsa segmentación), clamando-lo valle de Yerri.

Demografía[editar | modificar o codigo]

Evolución demografica
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
- - - 1.557 - - - - -

2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 -
- 1.568 - - - - - - -

1990- : población de dreito.
Fuent: Intercensal en l'INE, Series de población en l'INE y Relación d'unidaz poblacionals en l'INE.

Veyer tamién[editar | modificar o codigo]