Halma

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Un somero con a halma posada (Santa Humildat transporta ladriellos ta o monesterio. Pietro Lorenzetti, olio sobre tabla de 1341).

A halma (pronunciau [ˈxalma], en grafía de 1987 s'escribe jalma) yera un aparello que se les meteba a os abríos pa transportar materials de construcción, como adobas, piedras u ladriellos.

Consiste en dos tablas de madera chuntas sobre un baste y que lieban unatra transversal por abaixo, de manera que as piezas transportadas no caísen. A carga s'aseguraba ligando-la dimpués con cuerdas contra l'aparello y por debaixo lo vientre de l'animal.

En zonas como l'Alto Aragón, an que as carreteras cuasi no esistiban, se'n continó emplegando dica bien entrau o sieglo XX. Como toz os bastes a mecanización d'o transporte ha feito que caíse en desuso.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]