Tuvans

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Tuvans
Тывалар
Mosico tuván
Población total
227.000 (estim.)
Rechions con comunidaz importants
Tuva 249.299
Rusia 207.000 (1989)
Mongolia 20.000 (1989)
China 14.456
Idiomas
Tuva
Relichión
Animismo y budismo
Pueblos relacionaus
Altros pueblos turquicos nordorientals: xors, chulims, khacasos, tobalar, yacuz y dolgans
Mapa

Republica de Tuva en Rusia

Os tuvans u tuvinios (en tuva Тывалар) son habitants d'a Republica de Tuva (Federación Rusa) y ueste de Mongolia. En 1989 yeran 207.000 en territorio sovietico y se calculaba que yeran mes de 20.000 en Mongolia. Charran una luenga turquica. Son animistas u budistas.

Luenga[editar | modificar o codigo]

S'escribe con caracters cirilicos y ye pareixita a l'altaico e a l'idioma tuva. Tien muitos ampres d'as luengas mongolas.

Relichión[editar | modificar o codigo]

Tradicionalment animistas con una mistica xamanica, en o sieglo XVIII a mayor parte se convirtioron a lo Budismo Mahayana. En o periodo sovietico tanto l'animismo como o budismo fuoron perseguitos por as autoridaz comunistas en Rusia y Mongolia y mataban a lamas y xamans.

Historia[editar | modificar o codigo]

O territorio d'os tuvans fue conquiesto por os manchús baixo o gubierno d'a dinastía Qing en 1757-1758. Con o tractau de Pequín de 1860 s'ubrió a la colonización rusa. En 1914 bi habió disturbios en China que os rusos aproveitoron como enchaquia pa creyar un protectorau en Tuva y dimpués establir en 1921 a Republica "independient" de "Tannu-Tuba", que en 1944 s'adhibió a la Republica Socialista Sovietica, primero como provincia autonoma, y en 1961 como republica autonoma. Os sovieticos sedentarizoron a la población a la fuerza, pero a caza y recolección encara son importants en a vida d'os tuvans.