Pepín Bello

De Biquipedia
Ir ta: navego, busca
Pepín Bello
Información personal
Calendata de naixencia: 13 de mayo de 1904
Puesto de naixencia: Flag of Aragon.svg Uesca
Calendata de muerte: 11 de chinero de 2008
Puesto de muerte: Flag of Spain.svg Madrit
Ocupación: Escritor

José Bello Lasierra (*Uesca, Aragón, 13 de mayo de 1904 - † Madrit, 11 de chinero de 2008) estió un escritor y intelectual aragonés.

Biografía[editar | editar código]

Conoixito como Pepín Bello fue un d'os famosos amigos d'a Residencia d'estudiants de Madrit, entre os que se trobaban muitos d'os miembros d'a cheneración d'o 27 como Lorca, Dalí, Alberti y Buñuel que estioron amigos con ell por tota a vida. Con Federico García Lorca compartió una cambra en dita Residencia por bells meses. Pepín Bello ye conoixito como "o fotografo d'a cheneración d'o 27", por haber quitato a gran parte d'as fotos que se'n conservan d'ixas envueltas (o periodo que vivión chuntos en Madrit y as trobadas durant a fins d'a decada d'os 1920 y o prencipio d'a guerra civil en 1936.

Estió o fillo d'o incheniero Severino Bello Poysuan, y tenió relación dende chicot con presonaches como de l'altaria de Chuaquín Costa, Ramon y Cajal y Francisco Giner de los Ríos, que yeran amigos con su pai. Dentró en a Residencia de Estudiants con onze anyos. Estudió medecina y durant a Republica desempenyo bells cargos oficials, encara que ya heba desempenyato bells cargos de relevancia antis d'a II Republica, en a Exposición Iberoamericana de Sevilla, ciudat en a que plegó en 1927 y an que i vivió dica 1936. En Sevilla conoxió y mesmo fue muit amigo con Ignacio Sánchez Mejías, o mitico torero d'a cheneración d'o 27, que morió mientres una corrida de toros. Tamién en Sevilla fue un d'os organizadors d'un homenache a Góngora en l'Ateneu.

Enrique Vila-Matas dició que yera "l'arquetipo chenial de l'artista hispano sin d'obras". A suya actividat profesional s'aluenyó de l'actividat cultural propiament dita, encara que mantenió contactos con prous d'os amigos feitos en a Residencia, como Rafael Alberti.

Mientres a Guerra civil espanyola vivió en Madrit, y dimpués estió consellero d'a Hidroelectrica de Uesca. Fació parte de negocios no guaire enfortunatos: una fabrica de piels en Burgos, y un motocine en Madrit. Dimpués se chubiló. En 2004 le fuoron atorgatos a Medalla d'Oro a lo merito en Bellas Artes y o Premio Aragón. Morió l'11 de chinero de 2008 a los 103 anyos.

Obra literaria[editar | editar código]

  • Teatro español de vanguardia (2003; Castalia, Madrit)

Bibliografía[editar | editar código]

  • Obras completas de Federico García Lorca. Editorial Aguilar, 1960. Prólogo de Jorge Guillén.
  • Buñuel, Lorca y Dalí: el enigma sin fin, de Agustín Sánchez Vidal. Editorial Planeta, 1988.
  • Conversaciones con José "Pepín" Bello,David Castillo y Marc Sardá. Editorial Anagrama, Barcelona, 2007.
  • Bartleby y compañía, de Enrique Vila-Matas. Editorial Anagrama, 2000.
  • Pepín Bello, el último testigo de la generación del 27, entrevista a Pepín Bello realizada por Radio y televisión de Andalucía y emitido en el programa semanal informativo «Los Reporteros» de Canal Sur Televisión el 14 de octubre de 2007.

Vinclos externos[editar | editar código]