Hipergaleguismo

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Cartel con un hiperdiferencialismo gallego

Os hipergaleguismos (u hiperenxebrismos en gallego) son parablas creyatas en o dito idioma como consecuencia de l'aplicación d'os regles d'analochía con o castellano (hiperdiferencialismos). Este tipo de creyacions naixen por o feito de que se mira de recreyar una lengua gallega que no se pareixca brenca al castellano, por criterios extralingüisticos.

Por eixemplo, se l'habitual en gallego ye que as palabras acabatas en -ina d'o castellano en gallego rematen en -iña, s'aplica o regle a totas ixas atras parablas que no s'heba formato d'ixa manera (gasoliña).

Afectan cuasi exclusivament a la lengua escrita y de traza muit especial a os rechistros cultos. Manimenos, tamién en i ha en os rechistros informals y de livel vulgar (pero son raros en os parlants que tienen o gallego por lengua materna).

Son hipergaleguismos y por tanto incorreutos os siguients eixemplos:

Hipergaleguismo Forma correcta
*brilar brillar
*destiño destino
*estrano estraño
*gasoliña gasolina
*hourizonte horizonte
*humán humano
*urbán urbano
*semán semana
*inconvinte inconveniente
*primaveira primavera
*sinceiro sincero
*zoa (subs.) zona
*abandoar abandonar
*púbrico público