Cultura nurachica

De Biquipedia
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
O Nuraghe Losa de Abbasanta.
Interior d'o Nuraghe Arrubiu.

A cultura nurachica va naixer arredol de o 1700 antes d'a nuestra era en a isla de Cerdenya (edat de Bronce media). A civilización nurachica abraca un período que va dende a edat de bronce dica o sieglo II.

O suyo nombre ye derivau de os nuragas, (nuraghe) que yeran torrazas feita a piedra ixeca y cerrando as copulas por o sistema d'acercamiento. Los nuragas son os repuis más grans y millors conservaus en Europa d'una cultura megalitica. Más de 7.000 d'estas construccions son ixemenadas per toda Cerdenya, muitas en un estau de conservación sorprendent.

A suya funcionalidat en primerías se pensaba yera relichiosa, quan en o sieglo XIX i heba poca información d'esta cultura, hue os estudios [1] son d'acuerdo en atorgar una funcionalidat civil a las torres y una funcionalidat funeraria a las clamadas "fuesas de chigants", corredors funerarios de qualques metros con grans losangas debantadas y decoradas.

Se divide esta cultura en dos periodos en función de a tipolochía de construccions y o tiempo cronolochico:

  • Protonuragos.
  • Nuragos.

O periodo protonurago se caracteriza por construccions más chicotas y sin as amplas cambras interiors pero con largos corredors.

O periodo nurago, ye o más prolifico en construccions, altrizas torres de grans alazetz, tamién clamadas tholos. Os nurague d'este periodo son torrazas troncoconicas feitas con zaborros y cantals de diferent tamanyo que se van ficando de forma progresiva, en construcción a piedra ixeca, fendo dentro bobidas por aproximación de fileras. Dentro bi ha una u más cambras y tienen una entrada a ran de suelo. Por un estreito sistema d'escalerons en piedra, se puya por dentro enta o terrau. S'ha puesto trobar nuragos con restanyos ta liquidos, foradiecos ta alzar materials u ferramienta y alborins. Tot esta fa pensar en emplegos civils y no pas relichiosos de os nuragos.

Dica zaguerías de o sieglo XIX os monumentos de a cultura nurachica estioron intactos, pero o Gubierno Italiano autorizó a demolición de muitas torres ta fer barraballa ta o rete viario y a construcción d'ilesias y güegas de campos con a clamada lei "chudende".

Veyer tamién[editar | editar código]

Referencias[editar | editar código]

  1. Paolo Melis Civilización Nurágica CD Editore Sassari