Capilar sanguinio

De Biquipedia
(Reendrezau dende Capilars sanguinios)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Esquema de capilar. Texto en anglés.

Un capilar sanguinio ye un vaso sanguinio muito fin que s'orichina por a ramificación d'una arteria en un teixiu u en un organo concreto y que complega con atros capilars en venulas y dimpués venas. Os capilars presentan una sola capa celular, (o endotelio), a diferencia d'as venas y arterias, que en presentan tres.

O endotelio permite que salga o plasma sanguinio y se produga un intercambio de substancias entre a sangre y os teixius, renovando-se o plasma intersticial con as substancias que leva o plasma sanguinio (por eixemplo oxicheno y nutrients). Por atra part os capilars tamién pueden recibir o dioxido de carbonio y substancias de repui que dimanan d'as celulas como resultau d'o suyo metabolismo. En os capilars d'os alveolos pulmonars se produz un intercambio gasioso contrario a lo que se produz en os atros teixius y organos.

Contra mes gran siga l'actividat metabolica d'un organo mes denso será o rete de capilars d'ixe organo. Bi ha capilars con esfíncters que controlan o fluxo de sangre.

Bi ha leucocitos como os neutrofilos que pueden travesar o endotelio d'os capilars entre celula y celula en o proceso conoixiu como diapedesi y pasar a los teixius pa combatir contra as bacterias orichinando a pus.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]