Apartheid

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Articlo d'os 1000
"Nomás ta blancos".

L'apartheid estió una politica de segregación racial que aplicó entre 1948 y 1990 o Partiu Nacional (National Party en anglés y Nasionale Party en afrikáans) en Sudafrica (y tamién en Namibia cuan iste zaguer país yera baixo mando de Sudafrica) cuan iste país yera a Unión Sudafricana y cuan se convertió en a Republica d'Africa d'o Sud.

A primera conoixencia que se'n tien d'a palabra ye en un discurso de Jan Smuts en 1917, allora primer ministro sudafricano. Significa "deseparación" u mas literalment "apartamento" en afrikaans y neerlandés, pero lo termin ha estato adoptato por cuasi totas as luengas, enamplando-ne o significato ta explicar situacions de discriminación racial.

A politica de apartheid promovió l'isolamiento de Sudafrica en o plano internacional que fue incrementando-se con o tiempo, lo cual afectó severament la economía y la estabilidat d'o país.

Esporte[editar | modificar o codigo]

Por a suya suya politica d'o apartheid, lo COI decidió que Sudáfrica estase excluyida de traza permanent d'os Chuegos Olimpicos dica que no eliminase as leis que discriminaban a la población de raza negra que viviba en o país (entre éls, os esportistas). Seguntes as normas olimpicas, lo COI prohibe que "nomás un sector" (racismo y exclusión d'as mullers) d'un país participe en os Chuegos Olimpicos y en Sudáfrica existiba lo racismo enta los negros. O gubierno sudafricano tractó inutilment de convencer a lo COI, de participar en os Chuegos Olimpicos, pero sin eliminar lo apartheid; a respuesta d'o COI fue que nomás permitiría a suya participación cuan Sudáfrica hese eliminau dita lei.

Sudafrica fue alpartada d'os Chuegos en Tokio 1964 en os de verano y de 1964 en os d'hiberno y se le prohibió participar (a causa d'a suya politica d'o apartheid) dica que no cambiase as suyas politicas y leis racistas. En 1990, hay un cambio de politica y elimina lo apartheid, se le permitió tornar a participar nuevament en os Chuegos Olimpicos de Verano, en Barcelona 1992, y en Lillehammer 1994 en os d'hiberno pero no podió utilizar a suya bandera, habió d'usar una bandera especial pa dita edición. Dimpués, en Atlanta 1996, podió tornar a utilizar nuevament a suya bandera.

Tamién estió escluyita d'atras organizacions esportivas y competicions y no podió competir en muitos esportes y competicions internacionals, como por eixemplo a FIFA y a CopaDavis.

Filmografia sobre l'aparheid[editar | modificar o codigo]

Anyo Títol d'a cinta Director Reparto Atros
1987 Cry Freedom [1] Richard Attenborough Kevin Kline y Denzel Washington.
1992 The Power of One [2] John G. Avildsen Stephen Dorff, Armin Mueller-Stahl, Morgan Freeman, John Gielgud y Daniel Craig.
2004 Red Dust [3] Tom Hooper Hilary Swank y Chiwetel Ejiofor.
In My Country [4] John Boorman Samuel L. Jackson y Juliette Binoche.
2006 Catch a Fire [5] Philipp Noyce Tim Robbins y Derek Luke.
2007 Goodbye Bafana [6] Bille August Joseph Fiennes y Dennis Haysbert.
The World Unseen [7] Lisa Ray y Sheetal Sheth.
2009 District 9 [8] Neil Blomkamp Sharlto Copley y Jason Cope.
Endgame [9] Pete Travis William Hurt y Chiwetel Ejiofor.
Invictus [10] Clint Eastwood Morgan Freeman y Matt Damon.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (en) Cry Freedom en IMDb.
  2. (en) The Power of One en IMDb.
  3. (en) Red Dust en IMDb.
  4. (en) [ In My Country] en IMDb.
  5. (en) Catch a Fire en IMDb.
  6. (en) Goodbye Bafana en IMDb.
  7. (en) The World Unseen en IMDb.
  8. (en) [ District 9] en IMDb.
  9. (en) Endgame en IMDb.
  10. (en) Invictus en IMDb.

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]