Labrador

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Un labrador alemán en 1955

Un labrador[1][2] u agricultor ye a persona que s'adedica a cautivar a tierra en una explotación agraria pa la extracción y explotación d'os recursos que orichina, tals como: alimentos vechetals como cerials, fruitas, hortalicias, pastos cautivaus y forraches; fibras emplegadas por a industria textil; cautivos enercheticos etc.,[3] por cuenta propia.

Faina[editar | modificar o codigo]

Por un regular, pa o exercicio d'o suyo treballo (faina que se diz "agricultura"), o labrador s'aduya de ferramientas y maquinaria que han iu evolucionando a o largo d'a historia y que han marcau a evolución d'as civilizacions.

Simbolismo[editar | modificar o codigo]

En a cultura occidental, dende la antigüidat o labrador ha estau considerau una fegura d'humildat y sencillez, pero tamién de protección y guida.

L'agricultura se representa d'o mesmo modo que a la diosa Ceres, coronada d'espigas, con un aladro a un canto y un arbusto que prencipia a floreixer. A vegadas tien un cuerno de l'abundancia pleno de toda mena de fruitos y as dos mans sobre una pala u ixada.

Ditos y mazadas[editar | modificar o codigo]

  • «labrador con barrenyo ni trebajador ni cerenyo»[4]
  • «labrador masiau lunero, poco trigo en o granero»

Se veiga también[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Fernando Romanos Hernando: Aragonés ribagorzano d’Estadilla dende a obra de Cleto Torrodellas y Pablo Recio, p.30
  2. (an) Silbia Garcés Lardiés,Francho Rodés Orquín:Un borguil de parolas.Bocabulario dialeutal escolar, Gubierno d'Aragón, 2006, ISBN 84-689-7358-0, p.34
  3. (es) RAE
  4. (es) Pedro Arnal Cavero: Refranes, Dichos, Mazadas... En El Somontano Y Montaña Oscense, Prames, 2013, ISBN 978-8483213957, p.149

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]