Usuario:Mazinho/prebartinas/1

De Biquipedia
Mazinho/prebartinas/1
Clasificación cientifica
[[Potyviridae]]

A Sharka, u tamién conoixita scientificament como Plum Pox Potyvirus –PPV- por l’achent virico que l’orichina, pasa por estar a malotia mas greu que padexen os fruitals de pinyol en l’actualidat. O termin sharka provien d’o idioma bulgaro, ya que estió en Bulgaria o lugar an se i documentó por primera vegada. A suya traducción en aragonés estarba picueta. Isto s’esplanica por a suya predisposición a la formación de tacas en forma d’aniellos en esferents partes d’a planta que remeran d’una traza u atra a los producitos por a malotia d'a picueta.

Historia[editar | modificar o codigo]

The aphid Myzus persicae is a vector for plum pox virus in the United States.
Plum pox infection in an apricot. There are rings on the leaves and the fruit and seed are discoloured.
C5 genetically modified plum pox resistant plum (Prunus domestica).

A malotia fue documentata per primera vegata en Bulgaria l'anyo 1917 en en un cultivo de pruna y en l'anyo 1935 en albercoque. Dende allora lo virus s'ha estendillato a practicament totas as zonas de producción importantz d'o mundo.

A Sharka n'Aragón =[editar | modificar o codigo]

A primera infección notificada de Sharka en Espanya, tenió puesto en os arredols de Caspe en Chunio de 2002. Estando detectada por o Centro de Protección Vechetal de Zaragoza.

A malautia[editar | modificar o codigo]

Transimisión[editar | modificar o codigo]

A sola traza que tien a malautia ta plegar a un puesto an no bi yeba a mesma ye meyant l'empelto y a multiplicación vechetativa a partir de material vechetal infectato. Una vegada establito o virus en una zona, iste se dispersa de traza natural meyant polegons (A. gossypii, B. prunicola, A. craccivora, A. gossypii) que portian o virus d'una planta ta unaltra.

Tipos de Sharka[editar | modificar o codigo]

PPV-D u Dideron Ye a mas comuna en Europa, Chile y en os EEUU, Ista variedat no se transmite por o ruello Ye más comuna en alberjera y prunera y mas dificil de trobar-la en presiqueras.

Ye de transmisión fácil entre prunera chaponesa i alberjera

PPV-M u Marcus As primeras infeccions d’ista variedat se troboron en Grecia. Ye muito comuna en o Sud, Este y Ueste d’Europa A esferencia d’a PPV-D si que se transmite por o pinyol. A primera infección se trobo en l’anyo 2002 en os arredols de Caspe.

PPV Rec (Recombinantz D/M)

PPV C u Cherry Debe o suyo nombre a que nomás

PPV EA u el Amar Ye una cepa atípica que s'ha trobata isolata en bells puestos de Echipto

PPV W Ista variedat nomás que ha estato trobata en Canada en prunera europeya.

SIntomatolochia[editar | modificar o codigo]

Os sintomas son muito esferentz entre as diversas especies d'o chenero Prunus, e incluse entre as variedatz d’una mesma especie. Ye tipica l’aparicion de tacas en forma d’aniellos circulars. Asobén istos aniellos se pueden presentar d’una traza difusa que se gosa confundir con una simpla clorosi que poderba estar producita por altras malaltias u carencias minerals y u nutritivas. A distribución d'istos sintomas ye irregular, ya que no'n son presentz en tota la planta, pudiendo-se fer vesibles en nomás que unas poquetas fullas u fruitos.

En fuellas[editar | modificar o codigo]

En presiqueras y nectarineras presenta tacas y aniellos cloroticos. Istos aniellos se pueden achuntar ta formar una mena de mosaico. En as fuellas de presiqueras se puet plegar a producir enclusive deformación –tipo M-, con tot no ye el más frecuent. En presiqueras ye más comun a formación d'o mosaico que no os aniellos isolatos.

En pruneras tamién bi amanixen as tacas cloroticas que poden evolucionar ta coloracións más bien tierrosas.

En albercoquera se produixe bandas cloroticas, verdosas u amarillencas, entre as nervaduras, que poden producir un creiximent d'a gordaria d'os mesmos.

En flors[editar | modificar o codigo]

Os sintomás en flors se presentan sobretot en bellas variedatz de presiqueras y nectarineras y se tracta d'una decoloración d’os petalos rosatos.

En fruitos[editar | modificar o codigo]

Se pueden formar os tipicos aniellos (en función d’a color d’o fruito mas u menos platero ta apreciar-los). Puet arribar encluso a prevocar deformacions en o fruito, istas son más comunas en alberjeras –sobretot- y pruneras que en presiqueras y nectarineras, arribando a l’exudación de goma u gomosi, en bellas ocasions.

Ta que se pueda fer vesible en o fruito l’estado d’a infección ha d’estar prou avanzato.

En pinyols[editar | modificar o codigo]

En l’albercoquera punyol puet presentar as caracteristicas tacas d'a Sharka.


Polegons[editar | modificar o codigo]

Os principals polegons que li fan de vector a la malautia son: A. gossypii, B. prunicola, A. craccivora, A. gossypii, A. spiraecola.

A luita contra os polegons ye ineficaz, ja que a infeccion se puet dar encara que no bi haigan grantz colonias d’istos. Con o clamato polegon vesitant. A traza d'infección ye caracterizata por o curto d'o ciclo, ya que en picar una planta infectata o polegón ya puet transimitir-lo a una nueva planta sin necesidat d'un periodo de latencia aintro d'o insecto. [1].


Danyos[editar | modificar o codigo]

Tot y que ye una malotia que no amorta pas l’arbol y que no presenta dengun periglo t’a salut humana, ye tenita como a malautia de pinyol más greu. A suya importancia estiba n’o feito que MINVA a qualidat comercial d’o fruito, ENLLETJINT-LO y fendo-lo incomerciable, plegando a OCASIONAR perdugas de dica o 100% d’a collita).

Se calcula que a calendata d’o 2010, ye a malotia más grave d’entre os frutals de pinyol (10.000 millons d’euros gastatos en oz zaguers 30 anyos) Cambra et al. 2006 Bull EPPO 36 202 204


References[editar | modificar o codigo]