Mayos

De Biquipedia
(Reendrezau dende Los mayos)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
L'árbol de mayo en un cuadro de Francisco de Goya.

Os mayos son una fiesta tradicional celebrata l'1 de mayo en amplas zonas d'o centro y norte d'a Peninsula Iberica.

A maya u o mayo[1] ye un tronco u palo alto (árbol de mayo) que s'alza en a plaza u puesto publico en o mes de mayo y d'on s'achuntaban os mozos y mozas pa divertir-sen con bailes y fiestas.[2] Os chóvens competiban por puyar por l'árbol dica plegar ta la parte d'alto on heban d'agafar a bandera, mientres as mesachas los animaban dende abaixo bailando u cantando arredol l'árbol.

A palabra maya evolucionó en castellano ta maja, con atro significato y que s'aplicó a la palabra majo, castellanismo admeso en aragonés.

Orichen[editar | modificar o codigo]

L'antropologo Caro Baroja la considera d'orichen celta y diz comenta que se celebra en Galicia, a Meseta y a parte d'Aragón on vivioron os celtibers. En atros países on estioron os celtas existen fiestas pareixitas o mesmo día como o Beltaine (fuego de Bel) en Irlanda.

Tradición rechional[editar | modificar o codigo]

En Aragón[editar | modificar o codigo]

En Aragón se celebra en lugars d'a provincia de Zaragoza, como Morata de Xalón, y lugars d'a provincia de Teruel como Fridas d'Albarracín, Griegos y Guadalaviar. En Forcallo y Torralba de los Fraires celebraban as Mayas, que a ilesia bedó en o sieglo XVI.

En Castiella[editar | modificar o codigo]

En Castiella os cantos d'esta celebración se dedicaban a la virchen María, pero dimpués s'aproveitoron pa rondar a las mozas casaderas, a las autoridaz y a los funcionarios recient plegatos a lo lugar. Una orquestina gosaba acomapanyar a os rondadors. A moza rondata u maya yera obligata a invitar a lo mozo a una buena brenda. A los d'a orquestina lis se daba una garnacha. Os mayos se celebran dica en zonas tan surorientals como Motilla del Palancar u Minglanilla (Manchuela Cuencana), y dica en a Manchuela Albaceteña.

En o País Valenciano[editar | modificar o codigo]

En Castellón y Valencia se celebra, amás de Castellón capital, en bels lugars de l'interior,(Cinctorres, Serra d'en Galcerán, Argelita, Herbers, Vallat, Borriana, La Foya y Chuliella), beluns d'os cuals se repobloron con aragoneses como Borriana u Chuliella. En a Provincia de Valencia tamién celebran os mayos en Tueixa, lugar repoblato con aragoneses.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Chesús de Mostolay EL SOMONTANÉS Diccionario de voces y expresiones, Albama Literaria, 2022, ISBN 978-84-09-41341-6, p.464
  2. (es) Julio Martínez, "Origen y significación de los árboles 'mayos'", pp. 133-138 en I Congreso de Aragón de Etnología y Antropología (PDF), Institución Fernando el Católico, 1981, ISBN 84-00-04802-4