Educación

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Articlo d'os 1000

A educación (d'o latín "educare", "guiar") puede definir-se como:

  • A educación ye o proceso de facilitar l'aprendizaje en todas partes. Conoixencias, habilidaz, valors, creyencias y habitos d'un grupo de personas as cuals tamién son transferidas a atras personas, a traviés d'a narración de cuentos, a discusión, l'amostranza, a formación u a investigación. A educación no solament se produz a traviés d'a parola, pus ye present en todas as nuestras accions, sentimientos y actituz. Cheneralment, a educación se leva a cabo baixo a dirección d'os educadores (profesors), pero os estudiants tamién pueden educar-se a éls mesmos en un proceso clamau aprendizaje autodidacta.1 Cualsiquier experiencia que tienga un efecto formativo en a forma en que un piensa, siente, u actúa puede considerar-se educativo.
  • O proceso d'inculcación / asimilación cultural, moral y conductual. Asinas, a traviés d'a educación, as nuevas cheneracions asimilan y aprenden as conoixencias,reglas de conducta, modos d'estar y trazas de veyer o mundo de cheneracions anteriors, creyando antimás atros de nuevos.

Tamién se diz educación a lo resultau d'iste proceso, materializau en a serie d'habilidaz, conoixencias, actituz y valors adquiestas.

A educación ye comunament y formalment dividida en etapas, como preescolar, escuela primaria, escuela secundaria y dimpués o colechio, universidat u magistrado. A metodolochía d'amostranza se denomina pedagochía.

O dreito a la educación ha estau reconoixiu por cualques gubiernos. A livel global, l'articlo 13 d'o Pacto Internacional de Dreitos Economicos, Socials y Culturals de [1966] d'as Nacions Unidas reconoixe o dreito de toda persona a la educación.2 Encara que en a mayoría d'os puestos dica una cierta edat a educación sía obligatoria, a vegadas l'asistencia a la escuela no lo ye, y una minoría d'os pais trigan a escolarización en casa, a vegadas con la aduya d'a tecnolochía educativa electronica moderna (tamién clamau y-earning). A educación puede tener puesto en *contextos formals u informals.