Val de las Defesas

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Val de las Defesas
Val de las Dehesas
Envista de sierras y vals de las serranías de Gúdar dende la val de las Defesas de Fortanet, baixo la sierra de la Rocha de las Defesas.
Envista de sierras y vals de las serranías de Gúdar dende la val de las Defesas de Fortanet, baixo la sierra de la Rocha de las Defesas.
Administración
Estau
País Aragón
Comarca Mayestrato
'
'
Cabecera {{{cabecera}}}
Capital
Localidatz {{{localidatz}}}
Chentilicio {{{chentilicio}}}
Cheolochía
Acceso
Ríos barranco de la Defesa
Largaria
Orientación Sudeste-Norueste
Cheolochía
Tipo
Macizo Serranías de Gúdar
Mapa

La val de las Defesas ye una val con fondón plan situada en lo nuclio d'un plego sinclinal[1] con costau nordoriental correspondient a la sierra de la Rocha de las Defesas. Ye en lo termin municipal de Fortanet a lo norueste de la sierra d'el Rayo.

Cheolochía[editar | modificar o codigo]

Lo sinclinal de la val de las Defesas ye chunto a l'anticlinal de Cuarto Pelau, compartindo los dos un costau prou verticalizau que se manifiesta topograficament con rallas en la sierra de la Rocha de las Defesas. Esta sierra ye formada principalment por calsineras d'edat cenomaniana (Cretacio superior).[2]

Cheomorfolochía[editar | modificar o codigo]

Bi ha formas periglacials.[1] La val de las Defesas de Fortanet ye una val con fondón plan con fondón y vertients cubiertos por pedrizas[3] provinients de la chelifracción de formacions de calsineras y dolomías de los costaus de lo plego sinclinal. Estas pedrizas son vistables dende la carretera entre Fortanet y Cantaviella.

Cerca de la val de las Defesas, en las laderas de puerto de Cuarto Pelau tamién bi ha formas periglacials.[4]

Toponimia[editar | modificar o codigo]

Se fa mención de la val de las Defesas en un un texto de 1414 sobre lo mollonamiento de boalaches y defesas entre los termins de Fortanet y Exorcas:

salvo la Defesa que tienen para las bestias entre el rio y el Camino de Mosqueruela y de Cantaviella asta el boalage de la Val de las Defesas segunt que de present desuso es limitado el qual tienen para sus ganados. El qual Boalage de las Defesas comiença al Mas de la Confradria y de allí recude la Foya Fferrando y de allí a la riscla somera de la Rocha de las Defesas por somo de las Malladiellas de alli a la Penya del Bermero y de allí recude a las Calçadas del Collado de la Mora et de alli recude las Saleguiellas y torna por la Rocha por la cabeçada de la riscla somera.[5]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,0 1,1 (es) José Luís Simón, Luis Mampel y Diego Mallén: Lugares de interés geológico y paleontológico del Maestrazgo. Centro de Estudios del Maestrazgo Turolense. 2011.
  2. (es) José Luis Peña Monné, Luis Alberto Longares Aladrén, Marta Espinalt Brillas: Paisajes naturales de la provincia de Teruel. Guía del medio natural. Instituto de Estudios Turolenses, 2000. ISBN 84-86982-97-9. pp 89-90, pp 99-100.
  3. (es) José Luis Peña Monné et al. : Geomorfología de la Provincia de Teruel. Instituto de Estudios Turolenses, 1984. p 89.
  4. (es) Eduardo Viñuales Cobos (coordinador): Red natural de Aragón. nº 3, Maestrazgo Prames, 2006. p 47.
  5. (es) Jesús J. Villarroya Zaera: Mojonación y limitación de los boalajes y dehesas en los términos de Fortanete y Jorcas. (Fortanete ... 1414). Ontejas Asociación Cultural de Fortanete nº 28, mayo 2016.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]