Turbera (meteorolochía)

De Biquipedia
(Reendrezau dende Turbios)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Turbera en Canadá.

Turbera[1], turbios, usín u osín ye un fenomeno meteorolochico en o que o viento levanta a nieu d'o terreno, que puede plegar dimpués a formar conchestras en unatro puesto.

Etimolochía[editar | modificar o codigo]

As formas usín, osín son propias de l'aragonés occidental y presentan formas pareixidas en basco. En cheso s'ha formau a variant ausín[2] dezaga de l'articlo l'. Antiparte, se documentan en como part d'o substrato lingüistico navarro-aragonés en Navarra y Cinco Villas.

A forma turbera se distribuye sobre tot por l'aragonés oriental, encara que tamién pueda documentar-se como part d'o substrato lingüistico aragonés en o castellano d'Aragón en zonas d'o nord-este. Se documenta a variant turbiera en l'aragonés d'o Viello Sobrarbe[3]. En atras zonas de Sobrarbe se documenta turbios en plural, y en belsetán turbisca[4] . En tot caso estas formas provienen d'o latín TURBO ("revolvín"), con sufixos como -era u -isca.

Turberas como risgo meteorolochico[editar | modificar o codigo]

A turbera se caracteriza por vientos violentos y poca visibilidat.

Bi ha un tipo de turbera gran que representa tot un risgo meteorolochico si a fuerza de l'aire ye superior a los 56 km/h y as temperaturas inferiors a los -12 °C. En estas condicions, a nieu que mueve o viento reduce de tot a visibilidat y talla as carreteras. Este tipo de situacions se presentan como eixemplos d'uso d'a parola turbera en o "Diccionario del Benasqués" de Ballarín:

Les turberes no y dixen vere y ufeguen[1]
Al Puerto les turberes son mol pellgroses[1]

Referencias[editar | modificar o codigo]