Sierra de la Cantera d'el Saso

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Sierra de la Cantera d'el Saso
Envista de la sierra de la Cantera d'el Saso y de los zaguers sectors orientals de la sierra d'Arcos dezaga de las instalacions de la central termica d'Andorra.
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Sector {{{sector}}}
{{{tpran}}} {{{ran}}}
Maxima altaria 839 m
Cimas importants Penya de l'Aguila, cabezo d'el Pinar, y El Saso.
Largaria
Amplaria
Superficie
Vértiz cheodesico
Subsistemas {{{subsistemas}}}
Administración
Estau
País Aragón
Comarca Andorra-Sierra d'Arcos
Baixo Aragón
Cheolochía
Edat Churasico con representacions menors de Triasico y Cretacio
Materials Calsineras y salagons.
Tipo {{{tipo}}}
Mapa

La sierra de la Cantera d'el Saso u sierra d'el Saso ye una aliniación montanyosa con dirección NW-SE que fa parte de la unidat morfoestructural dita "serranías marguinals" de lo Sistema Iberico terolano.[1] Ye un anticlinal cabalgant que desparte la depresión d'Andorra a lo sud y la Chumilla a lo norte, ya en la depresión d'Ebro.

Se troba en la part oriental de la provincia de Teruel entre las comarcas d'Andorra-Sierra d'Arcos y Baixo Aragón. La superficie de la sierra de la Cantera d'el Saso perteneixe a los termins municipals d'Andorra y Alcorisa.

Encara que bel autor la considere como part de lo sector oriental de la sierra d'Arcos,[2] representa un plego de dirección W-E mes vinclau a l'anticlinal de Calanda que a los plegos de la sierra d'Arcos y ye despartida de La Tajonera por materials cenozoicos por a on que pasa lo barranco de Val de Común, que representa una discontinuidat. Antiparte, en la redolada la nombran con un microtoponimo que presenta lo formant chenerico de sierra.

Altarias[editar | modificar o codigo]

La principal altaria ye de 839 m, seguida d'atras como penya de l'Aguila (834 m), cabezo d'el Pinar, y El Saso (787 m), que encara que no siga l'altaria mes gran, da nombre a la sierra y presenta un vértiz cheodesico.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

L'oronimo sierra de la Cantera d'el Saso presenta un formant saso recurrent en la toponimia aragonesa y derivau de lo latín SAXUM ("penya").

L'atro formant cantera se torna a trobar en atras zonas de la provincia de Teruel y no necesariament significa "pedrera". En Puertomingalbo la palabra cantera s'emplega pa decir "mont" con lo sentiu de terreno que no se puede treballar agricolament, u tamién especificament como dende a on que s'observa lo terreno, lo que enlaza con lo significau aragonés de cantera como marguin u canto de plataforma.[3] En ansotano se documenta un significau de cantera como "ladera".[4]

L'oronimo completo ye largo y se puede presentar acurzau como sierra d'el Saso u sierra de la Cantera-Saso.

Hidrolochía[editar | modificar o codigo]

Las versants meridional y nordoriental desauguan enta lo río de Calanda dreitament u a traviés de tributarios como lo río Alchozasa, la versant nordoccidental desaugua enta lo Regallo a traviés de barrancos como la Val de Común.

Este zaguer barranco desparte la sierra de la Cantera d'el Saso de La Tajonera a l'ueste y un barranco tributario de lo río de Calanda la desparte de la sierra de la Galga a l'este.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) José Luis Peña Monné et al. : Geomorfología de la Provincia de Teruel. Instituto de Estudios Turolenses, 1984.
  2. (es) Juan Leal Pérez-Chao: El paisaje y los ecosistemas de la comarca. Publicau en Comarca de Andorra-Sierra de Arcos, Colección territorio, nº 31. Gubierno d'Aragón, Departamento de Politica Territorial, Chusticia y Interior, 2018. pp 52-53.
  3. (es) José Castillo Gil: La toponimia oral de las elevaciones macizas de Puertomingalvo (Gúdar-Javalambre, Aragón) y su rotulación con genéricos postizos a partir del siglo XX. Publicau en Onomàstica. Anuari de la Societat d Onomàstica, nº 2, 2016.
  4. (es) Miguel Ánchel Barcos, El Aragonés Ansotano: estudio lingüístico de Ansó y Fago; Gara d'Edizions. Zaragoza, 2007, p 183.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]


Sierras d'os sectors este y nord-este d'o Sistema Iberico
Alcora - Alcublas - Almanariella - Arca - Arcos - Batalla - Benifazán - Bertolines - Blanca - Bordón - Brusca - Caballos - Cabezo - Cabezos - Caldera - Calderona - Camarena - Cantera d'el Pinar - Cantera d'el Saso - Canyada - Carrascosa - Cavaller - Chabalambre - Chaparral - Chinebrosa - Celler - Corbalán - Corral Nou - Cortes - Costera - Creu - Cueva Santa - Defesas - Desert de les Balmes - Escoriuela - Espadán - Espadella - Esparreguera - Exulve - Férriz - Galceran - Galga - Garrocha - Gorda - Gúdar (Molatiellas · Mont Negro) - Lastra - Marondes - Matanza - Matanzas - Mayabona - Molinera - Montanyas de Cervera - Montordí - Ovellera - Monts de Pinar Ciego - Monegrell - Mora - Moros - Muelas de Chert - Nogueruelas - Palomita - Paúls - Pedreras - Pedrizas - Penyagolosa - Penyas Blancas - Perenchisa - Pina - Pinarhueco - Puertos de Moriella - Puertos de Tortosa-Bezeit (Albardes - Aragonesos - Caro - En Canader · Refalgarí - Sant Cristòfol) - Irta - Rayo - Rocha de las Defesas - Rodanas - Sant Chust - Sant Pere - Santa Barbara - Santa Barbara - Savinassos - Sinyor - Segures - Solana - Sollavientos (Monts de Tarrascón) - Talaya - Talayas d'Alcalá - Tajos - Toro - Tortallada - Turmell - Umbrías - Vall d'Àngel - Vallivana - Vellida - Villarroya - Zancado