Río de Chelva

De Biquipedia
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Río de Chelva
Tuéjar
Tuejar azud lago.jpg
Naixedero de lo río de Chelva en El Azud de Tueixa.
Administración
Estatos Espanya
Territorios Flag of the Land of Valencia (official).svg País Valencián
Cheografía
Longaria 22,2 km
Altaria d'o naixedero 1.675 m
Naixedero Tueixa
Desembocadura río Guadalaviar
Hidrolochía
Superficie d'a cuenca 429,9 km²
Cabal meyano 1 m³/s


Lo río de Chelva (tamién conoixiu como río Tuéjar en castellán) ye un río de la comarca de Los Serrans que naixe en lo sud de lo Macizo de Chabalambre en lo termin municipal de Tueixa y se reculle en lo Guadalaviar en l'actual entibo de Loriguiella.

Lo naixedero de lo río ye conoixiu con lo nombre de Azud, a on que complegan las auguas de diferents barrancos que se recullen en la rambla d'Arquela, que naixe muito mes a lo norte, a piet de lo Tozal de La Ceja.

Lo río pasa cerca de los lugars de Tueixa y Chelva, y se reculle en lo entibo de Loriguiella, cerca de Calles y Domenyo.

Toponimia[editar | editar código]

Lo hidronimo río de Chelva se documenta en textos escritos en aragonés medieval.

Lo 7 de mayo de 1370 la baronesa Bonaventura d'Arborea atorgó carta puebla a Tueixa y se feba mención de lo río de Chelva:

attendientes e reconocientes los castiellos e lugares nuestros del río de Chelva (…) Attendientes encara a nós seyer mandado por el senyor Rey asín en el tiempo que nos restituyó el dito río de Chelva, de paraula e después por su carta (…)
asín enpero, que nenguna fusta ni carbón non podades ni seades osados vender ni sacar fuera de los términos del río de Chelva, sin licencia e volentat de nosotras en los ditos nombres

Bonaventura d'Arborea concedió en 1369 tamién la carta puebla de Chelva, a on que s'escribió:

dar diezmo e primicia de todo pan, trigo, panizo, ordio avena e de qualesquiere otros frutos, e del vino, según que es acostumbrado en todo tiempo en el río de Chelva

Dimpués, lo 17 d'agosto de 1370, la baronesa concedió carta puebla a los musulmans pa que s'establisen en la morería de Chelva. En la carta puebla de l'Arrabal de Chelva se torna a escribir río de Chelva:

item atorgo encara en dito nombre que vuestras cuestiones e colonias sean determinadas por vuestro Alcadí según Çunna e Xara de moros, e según se acostumbrava en vida del sobredito noble en el río de Chelva.
así empero, que ninguna fusta ni carbón no osades sacar fuera de los términos del río de Chelva, sin licencia e voluntad de la dita señora e de successores.

Los meses de plevia u quan bi ha deschelo la rambla d'Arquela leva augua dende lo termin municipal de Chelva y estas auguas arriban en lo naixedero que bi ha en Tueixa. D'esta traza lo puesto a on que naixe lo río ye relativo y se puet considerar tanto que naixe en Chelva como que naixe en Tueixa, y esto ha orichinau un conflicto toponimico, existindo en la comarca de Los Serrans las dos denominacions populars de río de Chelva y río de Tuéjar.

Lo 17 de chunio de 2002 l'alcalde de Chelva solicitó a lo Consello Valencián de Cultura (CVC) un Informe-Dictamen sobre lo nombre mes adequau a la tradición historica y que oficialment s'haiga de dar a lo río. En octubre de 2002 lo CVC emitió un informe que determinó como forma mes documentada la de río de Chelva pero no desautorizó l'uso de la denominación río Tuéjar por tener un uso social y administrativo, y por lo caracter oficial de lo Centro de Estudios Hidrográficos, que fa servir esta denominación.

Referencias[editar | editar código]


Ríos de la cuenca hidrografica de Guadalaviar
Marguin izquierda Griegos | Garganta | Alfambra | Camarena | Deva | Arcos | de Chelva
Marguin dreita Fuent d'el Berro | Rambla de la Chartera | Ebrón | Boílgues | Sot