Río Miedes

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Miedes
Perejiles
Administración
Estaus {{{estaus}}}
Territorios Aragón
Cheografía
Longaria 29 km
Altaria d'o naixedero  m
Naixedero Langa
Desembocadura río Xalón
Superficie d'a cuenca km²
Cabal meyano m³/s
Mapa

Lo Miedes en Aragón

Lo río Miedes (en castellano río Perejiles) ye un afluent de lo Xalón situau a la suya dreita. La suya val ye entre la sierra de l'Espigar a lo nord-este y las muelas de Xiloca a lo sudueste. Tien lo naixedero en Langa. Traviesa los termins municipals de Mara, Miedes, Belmont de Gracián, Villalba, y Calatayú cerca de lo lugar de Torres, recullindo-se en lo Xalón 2,5 km auguas ent'alto de lo principal nuclio habitau de Calatayú.[1]

Toponimia[editar | modificar o codigo]

Lo hidronimo Miedes deriva de lo toponimo de l'anterior aldeya de la Comunidat de Calatayú homonimo. En la baixa Edat Meya lo hidronimo Miedes dio nombre a una sexma adintro d'esta comunidat d'aldeyas, la Sexma de Miedes, con los lugars de la val u la compleganza d'este río adintro de la Comunidat de Calatayú.

Dende fa uns sieglos lo nombre orichinal de río de Miedes u río Miedes s'ha iu substituyindo por lo de río Perejiles u río Perejil ya en un periodo historico en lo que la comarca yera castellanizada. Talment este hidronimo no tienga relación con la hierba Petroselinum crispum, en aragonés Pereixil u Preixil, y ye més razonable que lo hidronimo se relacione con lo nombre d'un propietario como Pero Chil, Pere Chil.

João Batista Labanha encara feba servir la denominación río Miedes en 1610-1611[2], y encara Jordán de Asso lo denominaba riachuelo de Humiedes en Historia de la Economía Política de Aragón (1798):

que riegan de Xiloca; de 3662 del Xalón , y 1438 del riachuelo de Humiedes; en todo 7493 anegadas, que en aquel país tienen 2200 varas superficiales[3]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Prensa Diaria Aragonesa: Los ríos de Aragón. El Río Jalón. El Periódico de Aragón, Diputación General de Aragón, 2005, p 36
  2. (pt)(es) João Baptista Lavanha, Lupercio Leonardo de Argensola, Tomás Fermín de Lezaún y Tornos: Itinerario del reino de Aragón por don Juan Bautista Labaña. Establ. tipog. del Hospicio provincial, 1895, p 135.
  3. (es) Ignacio Jordán Claudio de Asso y del Río: Historia de la Economía Política de Aragón Editorial MAXTOR, 2010


Afluents d'o río Xalón
Marguin izquierda Nágima | Algadir | Monegriello | Manubles | Ribota | Aranda
Marguin dreita Piedra | Xiloca | Miedes | Griu