Penya Uruel

De Biquipedia
(Reendrezau dende Punta Uruel)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Penya Uruel
Peña Oroel

Boiras en a Penya Uruel.
Situación
Situación Chaca (Uesca)
Latitut
Lonchitut
Vértiz cheodesico 17691
Cheografía
Cordelera Depresión meya intrapirenenca[1]
Sierra
Macizo
Altaria 1.769 m
Alpinismo
Primera puyada
Ruta mas fácil Bernués -
Sant Chuan d'a Penya
Mapa

A penya Uruel[2][3] (Peña Oroel en castellano) ye una sierra que forma a muga sud d'a Val Ancha, en a Chacetania. A suya altaria maxima ye de 1.769 m en a punta Uruel, a on bi ha un vértiz cheodesico, mientres que s'aduben os 1.689 en a punta Bacials en l'atro cabo d'a penya.

As selvas d'as suyas laderas son formatas de pinos (Pinus sylvestris), fabos (Fagus sylvatica), y abetz (Abies alba). Tamién bi ha caixicos (d'una secuencia hibridochena con participación prencipal de Quercus faginea y Quercus humilis), carrascas (Quercus ilex) y matullos como lo buxo (Buxus sempervirens) y l'allaga (Genista scorpius).

Toponimia[editar | modificar o codigo]

O toponimo Uruel se puet fer derivar d'o latín AUREOLU encara que bel autor como Coromines no lo considere asinas. O diftongo -ue- d'a forma aragonesa d'o toponimo ye a forma orichinal[2] a diferencia d'a forma castellana porque ye o que cabe esperar por diftongación d'a O latina en o sufixo latín -OLU, que se convertió en -uel(o) por evolución fonetica en l'aragonés.

Cheolochía[editar | modificar o codigo]

La penya Uruel ye un sinclinal pendiu d'almendrons y lutitas d'edat stampiana (Oligoceno inferior).

Leyendas[editar | modificar o codigo]

Dragón de penya Uruel[editar | modificar o codigo]

Un dragón viviba en a penya Uruel. Se deciba que a mirata d'os dragons hipnotizaba a qui la uellaba, por ixo un caballero aragonés aproveito isto ta matar a lo dragón. Pulió lo suyo escudo, como un mirallo y puyó enta la espelunga a on viviba o dragón fendo que iste mira-se o escudo y s'hipnotizase con a suya propia uellata mientres o caballero l'amortaba.[4]

Atras leyendas[editar | modificar o codigo]

Diz que la Reconquiesta en Aragón s'encetó cuan unas fogueras en a suya tuca indicaban que heba d'empecipiar la luita. Tamién se considera montanya machica per estar en a tuca oriental d'un trianglo que las suyas atras dos vértiz se sitúan en Sant Adrián de Sasau y Sant Chuan d'a Penya. Unatra leyenda explica que en o suyo interior bi habió una mina u un tresoro, lo cual, que se saba, no ha estau encara trobau.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Antonio Higueras Arnal (coordinador): Geografía de Aragón Tomo I. Editorial Guara. pp 32-36.
  2. 2,0 2,1 (es) Jesús Vázquez Obrador: Reflexiones acerca de la normalización toponímica en la provincia de Huesca. Alazet: Revista de Filología, ISSN 0214-7602, Nº 13, 2001 , p 157.
  3. (es) Toponimos oficials de Chacetania en www.lenguasdearagon.org
  4. (es) Serrano, Pilar. La leyenda del dragón de Oroel. Editorial Fuendepila. ISBN 978-84-948807-5-9

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]