Penya Rubia (sierra de la Canyada)

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Este articlo tracta sobre una penya Rubia que bi ha en la sierra de la Canyada y en lo termin municipal de Pitarc, pa los atros toponimos penya Rubia, se veiga Penya Rubia (desambigación).
Penya Rubia
Peñarrubia
Envista de penya Rubia a la ezquierda y de la cuesta de la Virgen a la dreita, vistas dende Pitarc.
Envista de penya Rubia a la ezquierda y de la cuesta de la Virgen a la dreita, vistas dende Pitarc.
Situación
Situación Pitarc (Teruel)
Latitut
Lonchitut
Vértiz cheodesico Error d'expresión: operador / no asperau/0.pdf
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Sierra Sierra de la Canyada
Macizo
Altaria 1.454 m m
Alpinismo
Primera puyada
Ruta mas fácil Dende Pitarc
Mapa

Penya Rubia ye una plataforma estructural subhorizontal de la sierra de la Canyada situada en lo termin municipal de Pitarc (Teruel), cerca de los uellos de Pitarc.

La penya Rubia ye formada por calsineras y dolomías cretacias d'edat turoniana-senoniana.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

L'oronimo Penya Rubia proviene de lo latín PINNA RUBEA ("penya roya") seguindo una evolución culta que a vegadas ha substituito a la forma patrimonial en aragonés Penya Roya. Ramon Menéndez Pidal observó que en los elementos romances de lo latín medieval de Leyón y Castiella las primeras formas derivadas de RUBIU y RUBIA seguiban la lei fonetica que daba royo y roya, que estas formas patrimomials son relativament tardanas, y que desapareixioron mayoritariament de la toponimia (Cueuas Rruyas desapareixió y quedó como Covarrubias; Gonzalo de Berceo escribiba Monte Ruyo pa fer mención de lo lugar riojano de Monterrubio). La eliminación de la forma patrimonial por la cultista no se produció mayoritariament en Aragón, ni tampoco en Burgos, Soria y La Rioja,[1] por lo que ye común la existencia de toponimos formaus con royo y roya. O toponimo Pinna Rubea es el que orichina o d'a población Pena-roja, en o Matarranya

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Ramón Menéndez Pidal: Orígenes del español: El estado lingüístico de la Península Ibérica hasta el siglo XI. Espasa-Calpe, Madrit 1980 9ª edición, p 264.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]