Palacio d'os Reis d'Aragón

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Palacio Reyal de Uesca

Torre d'a campana de Uesca
Situación cheografica
Estau
País
'
Situación Plaza de la Universidad, 1, Uesca, Aragón
Adreza
Coordenatas 42°08′17.22″N 0°24′25.99″U
Archidiocesi
Diocesi
Arcipestrau
Advocación
Culto
Orden
Rector
Vicario parroquial
2.º Vicario parroquial
Mosen
Propietario
Administrador
Director
Coste {{{coste}}}
Vesitable
Altaria
Pisos
Amplaria
Largaria
Superficie
Diametro
Aforo
Altaria s.r.m.
Atras
Alcance
Iluminación
Potencia
Arquitectura
Tipo Palacio
Estilo Romanico
Función
Catalogación Bien d'intrés cultural
Materials
Construcción
Construcción Sieglo XII
Fundador
Inicio
Fin
Inauguración
Destrucción
Arquitecto
Incheniero estructural
Incheniero de servicios
Incheniero civil
Atros
Premios
Pachina web
Localización
Palacio Reyal de Uesca ubicada en Aragón
Palacio Reyal de Uesca
Palacio Reyal de Uesca
Palacio Reyal de Uesca en Aragón

O palacio d'os Reis d'Aragón u palacio Reyal de Uesca ye un conchunto d'arquitectura civil situau en a ciudat de Uesca (Aragón) que actualment ye seu d'o museu de Uesca.

Ye declarau Bien d'intrés cultural (BIC).

Historia[editar | modificar o codigo]

L'edificio orichinal fue construyiu en o sieglo XII ta servir de residencia a os reis d'Aragón, edificau sobre una torre islamica con paramentos en estilo romanico. L'edificio alberga a sala a on se producioron os escaicimientos d'a campana de Uesca y tamién a sala d'a reina Peironela.

A dita Zuda ya existiba en zaguerías d'o sieglo VIII, mientres a dominación musulmana, encara que no s'ha de descartar que existiera astí una posición fuerte anterior. Dimpués d'a conquiesta d'a ciudat por os reis cristianos, se convirtió en residencia d'istos u d'os tenents nombraus por éls; de feito, se sabe que Pero I establió astí una capiella que entregó a l'abat de l'amanau castiello de Mont Aragón.

Dende alavez y con o treslau d'a muga enta o sud, o palacio fue perdindo toda a suya importancia esfensiva por lo que s'espaldoron as murallas que protecheban o palacio y as viviendas ocuporon o suyo espacio. En 1611 FelipeIII concedió o palacio a la Universidat Sertoriana de Uesca, que espaldó gran parti, construyindo un nuevo edificio que actualment alberga o Museu de Uesca.

Descripción[editar | modificar o codigo]

De l'antigo palacio nomás queda una torre de planta rectangular y coronada con almenas y belatras dependencias vecinas a o Museu y que son emplegadas por iste; o conchunto ye conoixiu como Palacio Reyal.

Amás d'a torre se conserva de l'edificio orichinal o Salón, un espacio rectangular que se transformó en o sieglo XVII suprimindo as distintas plantas que podió tener. En l'actualidat ye cubierto por dos arcadas ochivals d'estilo gotico; en os suyos costaus mayors presenta tres puertas en arco, belunas tapiadas.

En un d'os costaus menors se sitúa a dita Torre d'a Zuda; a la planta baixa s'arriba dimpués de baixar bels escalons baixo una intresant portalada. Ista se troba cubierta por una vuelta de crucería en a que os suyos niérvols descansan sobre una imposta que rodia a sala, mientres que os suyos costaus este y ueste se prolongan en dos absides semicirculars y poseye dos chicotas finestras de meyo punto abocinadas interiorment. En iste espacio se sitúa o escenario d'a lechendaria "Campana de Uesca".

A la planta superior s'accede por una escalera moderna; a sala ye conoixida como de donya Peironela, por estar a on se fació o casorio d'ista con Remón Berenguer IV. Ye un espacio rectangular con a suyas parez adornadas con arquerías ciegas semicirculars, simplas en l'abside y dobles en os trampos rectos, refirmadas en columnas con capitels romanicos. En a sala mas alta, ya desapareixida, debió d'estar a capiella de Sant Nicolau.

Contrafuertes d'a desapareixida capiella de Sant Nicolau

O Palacio d'os Reis d'Aragón ye un sobrebuen eixemplo d'o romanico civil de zaguerias d'o sieglo XII.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

  • CASTÁN SARASA, Adolfo. Torres y castillos del Alto Aragón. Huesca: Publicaciones y Ediciones del Alto Aragón, 2004.
  • ESCO SAMPÉRIZ, Carlos. Iconografía de los capiteles de la sala de Doña Petronila del palacio real de Huesca. Argensola. 1979 , nº 87, p. 159-187.
  • GRACIA SENDRA, Dolores; Barcelona, David. Inventario de Castillos de Aragón. Inventario inédito, Gobierno de Aragón. Departamento de Educación, Cultura y Deporte, 2001.
  • GUITART APARICIO, Cristóbal. Castillos de Aragón. Zaragoza: Librería General, 1977.
  • NAVAL MAS, Antonio. Huesca: el desarrollo del trazado urbano y de su arquitectura. Madrid: [s.n.], 1980.
  • NAVAL MAS, Antonio. El urbanismo medieval (siglos XII al XV). Huesca, ciudad fortificada. En LALIENA CORBERA, Carlos. (coord.). Huesca. Historia de una ciudad. 2ª ed. Ayuntamiento de Huesca, 1990.p. 193-215.
  • NAVAL MAS, Antonio; Naval Mas, Joaquín. Inventario artístico de Huesca y su provincia: Partido judicial de Huesca. Madrid: Ministerio de Cultura, 1981.

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]