Boira (nuble)

De Biquipedia
(Reendrezau dende Nuble)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Boiras

Una boira u nuble ye una masa visible formata por cristals de nieu o gotas d'augua penchatas en l'atmosfera. As boiras dispersan toda a luz visible, y por ixo se veyen blancas. Manimenos, a vegatas son masiau gordas u densas como ta que a luz las trescruce, y se veyen grisas u encluso negras, se'n gosa dicir boirons.

Tipos y clasificación d'as boiras[editar | modificar o codigo]

Boira seca
Cumulos

A clasificación d'as boiras se fa d'alcuerdo a las suyas caracteristicas visuals por a Organización Meteorolochica Mundial y viene recullita en o International Cloud Atlas (Atlas de Boiras Internacional).

Os nombres oficials d'os diferents tipos de boiras son en latín. Bi ha tres cheneros (genera) prencipals:

  • Cumulos (Cumulus): boiras de desarrollo vertical
  • Estratos (Stratus): nubles estratificatas.
  • Nimbos (Nimbus): nubles capables de formar plevia.

Os grupos anteriors se troban en boiras de tipo baixo, meyo u alto, y de desarrollo vertical, clasificando-sen en 9 tipos.

Nubles verticals Familia D[editar | modificar o codigo]

Cumulonimbus u boira grasa, amostrando cerenyas corrients de puyada

Istas boiras gosan tener corrients de puyada cerenas, creixen muito dende la suya base y se forman a grans altarias.

Nubles baixas Familia C[editar | modificar o codigo]

A menos de 2 km

Nubles meyas Familia B[editar | modificar o codigo]

De 2 a 5 km

Nubles altas Familia A[editar | modificar o codigo]

A mas de 5 km

Denominacions tradicionals[editar | modificar o codigo]

En os textos medievals pareix que distingan por una part nuble y por atra boira, pero o cierto ye que en l'Alto Aragón actualment o termin boira a part de referir-se a la boira a ran de tierra tamién se puet fer servir como contable y d'esta traza sinonimo de nuble referindo-se a la manifestación en altura d'augua condensada. Un libro medieval a on podemos leyer muitas vegadas nuble ye o "Libro d'as Marabillas d'o Mundo":

Et si vee hombre en aquella tierra el mont Athlan qui es en medio las nubles do hombre no puede acercar
antes es el ayre puro et limpio; por esto y ha ailli de buenos astrologos, car eillos non troban ninguna nuble qui los empasche. Item la cibdat del Caire es mas grande que la Babilonia: et esta assentada...

Torrollón ye en Cinco Villas una nuble blanca y densa. A palabra torrollón, igual que as variants torrellón y turrillón significa en aragonés bella cosa como "torre mal feita", "torre chicota". En o catalán tortosín d'o Matarranya y Catín un torrelló ye una nuble mes alta que ampla, piramidal u tronco-conica, densa que indica que ploberá. Talment correspondan con o termin cumulus u por lo menos a los cumulonimbus.

Os cillos talment correspondan a los cirrostratus, a boira seca u as cerpetas corresponden a los estratus.