Mitolochía galesa

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

A mitolochía galesa son huei os repuis de l'antiga mitolochía pre-cristiana d'os antigos britonicos, s'ha conservau prou alterada dica os nuestros días gracias a bel manuscrito medieval galés como lo Libro Royo de Hergest, u Libro Blanco de Rhydderch u os libros d'Aneirin y de Taliesin.

Os cuentos en prosa d'os libros Blanco y Royo son conoixidas como los Mabinogion, títol dau por a suya primera traductora, Lady Charlotte Guest, y emplegau dimpués por os siguients traductors. Poemas como lo Cad Goddeu (u tamién dito A Batalla d'os Arbols) y as Triadas d'a Isla de Bretanya (en galés Trioedd Ynys Prydein) tamién contienen a-saber-lo material mitolochico.

Atras fuents son Historia Britorum, una compilación historica d'o sieglo IX en latín y Historia Regum Britanniae, escrita por Godofré de Monmouth en o sieglo XII. Tamién o folklore tardano replegau por W. Jenkyn Thomas (1908) en The Welsh Fairy Book.

As cuatro brancas d'o Mabinogi[editar | modificar o codigo]

As historias con mas conteniu mitolochico d'a colección de Mabinogion se dicen en conchunto As cuatro brancas d'o Mabinogi. O filo argumental en as cuatro brancas ye a vida de l'heroi Pryderi. Ye concebiu, Ye naixiu y li se posa nombre en a primera branca, luita por Bran Vendigeit en a segunda, pierde y recupera o suyo reino en a tercera, pero as mencions en a segunda y a cuarta son anecdoticas, pus se centran mas en os fillos de Llyr y os fillos de Dôn, dos clans de personaches que se remontan a antigos dioses celtas.

Pwyll, Prencipe de Dyfed[editar | modificar o codigo]

A primera branca recenta como Pwyll, o principe de Dyfed, cambia o suyo lugar por una anyada con Arawn, o sobirán de Annwn (o inframundo), derrota a Hafgan, o enemigo de Arawn, y dimpués troba a Rhiannon, una dama polida que tien una yeugua que no puet estar alcanzada. El consigue a suya man en contra Gwawl, a qui Rhiannon yera promesa, y li da un fillo, pero o nino desapareixe poco dimpués d'a naixetura. Rhiannon ye acusada de matar-lo y ye castigada a levar invitaus en a suya espalda como castigo. Un monstruo agafó o nino y serán Teyrnon y a suya muller qui lo rescatarán y lo criarán como suyo, dicindo-li Gwri pelo dorau, dica que o pareixiu con Pwyll ye claro. Lo tornan a os suyos padres de verdat, a Rhiannon li quitan o castigo y a mesache li posan de nombre Pryderi.

Branwen, filla de Llyr[editar | modificar o codigo]

En a segunda branca, Branwen, chermana de Bran Vendigeit, rei de Britania, ye oferida pa casar-se con Matholwch, rei d'Irlanda. O meyo chermán de Branwen Efnisien insulta a Matholwch mutilando os suyos caballos, pero Bran Vendigeit li da nuevos caballos y trasoros, incluito o caldero machico que puet tornar a vida a os muertos, en compensación. Matholwch y Branwen tienen un fillo, Gwern, pero Matholwch contina maltratando-la, pegando-li y fendo-ne una esclava. Branwen adiestra un paixaro pa ninviar-li un mensache a Bran Vendigeit, que declarará a guerra a Matholwch. O suyo exercito cruza a mar d'Irlanda en naus, pero Bran Vendigeit ye tan gran que lo fa a piet. As naus no podeban pasar por o río Llinon y el mesmo fació de puent, dicindo: que aquel que siga chefe faiga de puent. Os irlandeses ofreixen a paz y costruyen una casa prou gran pa recibir a Bran, pero drentro penchan un ciento de 100 sacos. Li dicen a Efnisien que yeran sacos de farina, pero en realidat i yeran guerrers armaus. Efnisien aprieta os sacos y mata a toz os 200 guerrers menos menos a un. Dimpués en o banquet, Efnisien tira a Gwern a o fuego y luitando fuye. Esto creya confusión y comenzó a batalla entre os dos exercitos. Os irlandeses emplegan o caldero pa resucitar a os suyos muertos. Efnisien s'amaga entre os cuerpos y fa esclatar o caldero, morindo. Nomás que siet hombres, toz galeses, sobreviven a la batalla, incluindo Pryderi, Manawyddan y Bran Bendigeit, que ye feriu de muerte por una lanza enverenada. Bran demanda a os companyers que li tallen a cabeza y que la tornen a Britania. Branwen muere de pena tornando a o suyo país. Cinco mullers prenyadas sobreviven y repueblan Irlanda.

Manawyddan, fillo de Llyr[editar | modificar o codigo]

Pryderi y Manawyddan tornan ta Dyfed, a on Pryderi se casa con Cigfa y Manawyddan con Rhiannon. Manimenos una boira baixa a ran de tierra dixando-lo tot vuido y desolau. Os cuatro aguantan cazando a o principio. Alavez se'n van ta Anglaterra, a on se ganan a vida fendo siellas, escudos y zapatos de tanta cualidat que os artesans no i pueden competir, y los fan fuera de cualsiquier lugar a on vaigan. Tornan ta Dyfed y se tornan a fer cazataires. Mientres cazan un chabalín blanco los leba ta un castiello misterioso. Pryderi i entra no fendo caso a o consello de Manawyddan. Rhiannon i entra pa investigar y lo troba con as mans apegadas a una copa y sin poder fablar. Ella agafa a copa, li se pegan os piez a las recholas y le pasa lo mesmo que a Pryderi. O castiello desapareixe con ellos adintro. Manawyddan y Cigfa tornan ta Anglaterra como zapaters, pero atra vegada os zapaters locals los fan fuera y se'n tornan ta Dyfed. Ellos veyen tres campos de trigo, pero o primero ye malmeso antes d'a cullita. A l'atra nueit o segundo tamién. Manawyddan cusira o tercero y vei que a culpa ye d'os xoriguetz. Agafa a o capitoste d'os xoriguez y decide penchar-lo. Un escolán, un mosen y un bispe li ofreixen regalos a cambio d'a vida d'o xoriguet, pero Manawyddan no acepta. Li preguntan que que quiere a cambio d'a vida d'o xoriguet y diz que quiere que li retornen a Prydery, Rhiannon y que Dyfed dixe d'estar maldau. O bispe diz que ye d'alcuerdo, porque o xoriguet ye en realidat a suya muller y que el yera fendo una guerra machica contra Dyfed porque ye amigo de Gwawl, a qui Pwyll, o padre de Pridery heba humillau.

Math, fillo de Mathonwy[editar | modificar o codigo]

Mientres Pryderi gubierna Dyfed, en o sud de de Galas, Math ap Mathonwy gubierna en Gwynedd, o norte de Galas. Os piez suyos han de descansar dencima d'as gambas d'una moza virchen, menos cuan luita en a guerra. O sobrino de Math, Gilfaethwy ye enamorau de Goewin, a moza que aguanta os piez. Gwydion, o chermano de Gilfaethwy, enganya a Math pa que se'n vaiga a fer a guerra contra Pryderi, y asinas que Gilfaethwy pueda tener contacto con ella. Gwydion mata a Pryderi en un combat singular y Gilfaethwy fuerza a Goewin. Math se casa con Goewin y la salva d'a desonor. Castiga a Gwydion y Gilfaethwy transformando-los primero en ciervos, dica que paren un cervato, dimpués en tocins dica que paren un litón, y a o remate en lobos, dica que paren, y a o tercer anyo tornan a forma humana y a casa.

Math necesita una nueva virchen que aguante os suyos piez, y Gwydion li ofreixe a suya chirmana, Arianrhod. Math prueba con machia a suya virchinidat, no pasa a prueba y pare dos fillos. Arianrod tira a o primero, Dylan Eil Ton, a la mar, y se niega a reconoixer a o segundo. A o segundo lo cría Gwydion, pero Arianrhod li dice que nunca no tendrá ni nombre ni armas si ella no li'n da, y se niega a da-li-ne. Pero Gwydion la enganya pa que sin saber-lo li de nombre y li de armas: Llew Llaw Giffes. Alavez ella diz que nunca no tendrá muller de garra raza que viva en a tierra. Asinas Gwydion y Math fan una muller con flors, dito Blodeuwedd. Pero Blodewedd s'enamora de un cazataire dito Goronwy, y piensa en matar a Llew. Blodeuwedd enganya a Llew preguntando-li a sola manera como li-se puet matar, y dimpués dicindo-li-ne a Gronw, pero cuan Gronw preba de matar-lo, Llew escapa trasformau en una alica.

Gwydion troba a Llew, lo torna a trasformar en hombre, y castiga a Blodeuwedd trasformando-la en choliba. Grown ofreixe compensar a Llew pero Llew se niega y insiste en vengar-se. Gronw demanda amagar-se dezaga una roca cuan el prebe de matar-lo y Llew acepta. Mata a Gronw con su lanza, chitada con tanta fuerza que forata a roca dezaga d'a on s'amagaba Gronw.

Lludd y Llefelys[editar | modificar o codigo]

Un atra historia mitolochica incluita en o a colección de Mabinogion ye o cuento de Lludd y Llefelys. Lludd ye rei de Britania, y su chirmán, Llefelys, ye rei de Francia. O reino de Lludd ye acosau por tres amenazas: los Coraniaid, un pueblo de diablos que pueden sentir-lo tot; un chilo terrible que se siente toz os 1 de mayo y atemoriza a la población y a desaparición cutiana de provisions d'a cort reyal. Lludd demanda aduya a Llefelys charrando con él por un tubo de metal pa que os Corianiaid no puedan sentir-lo. Llefelys creya una poción con insectos esclafaus en augua que acotola os Coraniaid cuan les ne ruxia. O chilo, descubre que bien de dos dragons luitando. Los fa beber aguamiel y ya capins los fa cremar en o centro de Britania. Vence a o bruixo que yera robando las provisions reyals y lo fa siervo de Lludd.

Culhwch y Olwen[editar | modificar o codigo]

Encara que Culhwch y Olwen, se trobe en a colección de Mabinogion, ye principalment una leyenda arturica, en a que o heroi Culhwch s'alista con Artús pa ganar a mán de Olwen, filla d'o chigán Ysbaddaden. Feita con muitos detalles de fondo, muitos d'orichen mitolochico. Personaches como Amaethon, o labrador divín, Mabon ap Modron, o fillo divín y o psicopombo Gwyn ap Nudd fan aparición. O zaguero en una batalla con Gwythr ap Greidawl por a man de Creiddylad. A situación de Culhwch con a suya madre ye pareixida a la de Llew Llaw Gyffes con Arianrhod, y a plegada de Culhwch's ta a cort d'Arthur ye a mesma fegura mitolochica que a plegada d'o dios irlandés Lug ta a cort de Nuada en Cath Maige Tuireadh.

Personaches[editar | modificar o codigo]

Cuan os textos d'a mitolochía galesa s'escribioron os galeses ya yeran cristianos dende fa cuantos sieglos. Os dioses los heban transformaus en reis y herois pasaus a l'estilo medieval. Muitos d'os personaches que tienen caracters divins perteneixen u a a familia d'os fillos de Dôn, Plant Dôn u a a familia d'os fillos de Llyr, Plant Llyr.

Atros d'os personaches y puestos d'estas historias son medievals, como o contexto en que han sido escritos u recullius. Manimenos i trobamos personaches y historias d'a epoca de luita contra a invasión romana (Caradawc y Caswallawn) y mesmo d'a epoca d'expansión celta por os Balcans y norte d'Italia (Mabinogion de Branwen).

En a mitolochía galesa, tamién i trobamos personaches meyo historicos y meyo lechendarios como Artús, Merlín, Gwalch Mai, Peredur, que resistiban a invasión anglosaxona y esto ha desembocau en a creyación d'uno d'os ciclos literarios mas importants en a edat meya europea: a materia de Bretanya u d'a Tabla Redonda, salindo-se-ne ya d'o contexto d'a mitolochía galesa propiament dita, porque son mitos meyo cristianos meyo pagans prou ixemenaus en tota a Europa occidental, probablement gracias a un substrato celta afín.

Os fillos de Dôn[editar | modificar o codigo]

Dôn, chirmana de Mathonwy, yera a matriarca de la familia. Fegura como o suyo mariu Beli. Os fillos son:

Esta familia tamién incluye a os fillos de Arianrod, Dylan y Llew Llaw Gyffes. Caswallawn (o historico Cassivellaunus), Lludd, Nyniaw, Llefelys, y Penarddun son ditos fillos de Beli Mawr, que a vegadas ye visto como mariu de Dôn.

Os fillos de Llŷr[editar | modificar o codigo]

Llŷr, o patriarca de l'atra familia, ye posiblement amprau d'o Lir, o dios d'a mar d'a mitolochía irlandesa. L'orichen forano lo suchiere o epiteto Llediaith. Figura como a suya muller a vegadas Penarddun, y os fillos son:

Penarddun tamién tien dos fillos, Nisien y Efnisien, con Eurosswydd. Caradawg (o historico Caratacus) ye dito fillo de Bran Vendigeit.

Atras deidaz probables[editar | modificar o codigo]

Atros personaches[editar | modificar o codigo]

Personaches arturicos[editar | modificar o codigo]