Ligallo de Fablans de l'Aragonés

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Ligallo de Fablans.

O Ligallo de Fablans de l'Aragonés ye una asociación cultural que formoron bels neofablants de l'aragonés de Zaragoza, en 1982. O suyo president ye Guillén Forcada y a suya nueva seu social ye en o “C. C. Independencia, El Caracol” de Zaragoza.

Historia[editar | modificar o codigo]

O ligallo amanixió como una refundación d'a Colla Chobenil d'a Fabla, colla que si bien en primerías querión integrar-se en o Consello d'a Fabla Aragonesa rematón por camins diferents, porque teneba una orientación mas populista d'amanar l'aragonés a la población y o Consello yera mas academicista. A Colla Chovenil d'a Fabla, fació una conferencia de treballo en febrero de 1982 en o salón d'actos de o PSA en a carrera Canfranc, allí se decidió de creyar o Ligallo de Fablans de l'Aragonés, mesmo o propio nombre se decidió en ixa conferencia. O primer logotipo lo disenyó Fernando Romanos qui tamién fació a propuesta de o nombre que a la fin quedó definitivo, descartando atros tan pintorescos como "Rabanyera de Charradors". Destacan en ista epoca tamién a presencia de o escritor Antonio Serón Gascón e de o filologo Carlos Abril Carceller.

As fins d'o Ligallo son mes que mes difusión, promoción, esfensa y estudio de l'idioma aragonés. Entre as suyas actividaz destacables en 1982 yeran:

  • Editoron o primer numero d'a revista Orache y dimpués bel cuento como Iguazel, de Félix Rivas y David Angulo.
  • Preparoron un diccionario d'aragonés Dicionario de pocha d'a fabla aragonesa, pa compensar a engulemada, seguntes éls, d'emplegar o diccionario de Rafael Andolz y fer un material sencillo y asequible pa ixa chent que empecipiaba.
  • Participoron en programas radiofonicos d'una radio libre (Radio Antena del Ebro).

En 1983, 1984 y 1985 s'ixampla a-saber-lo l'actividat d'ixa asociación, se fan cursez d'aragonés y contina a publicación d'Orache. En ixas anyadas Fernando Romanos imparte un curset en la Universidad Popular de Zaragoza y propone a creyación d'un díya reivindicativo "l'aragonés en a carrera", que consisitió en a primera edición en fer un domingo todas as clases d'aragonés que feba o ligallo en bel meyo d'a carrera con acto de ficancia y protesta. O segundo anyo se fació o mesmo, incluyindo-ie romances, musica, y atras actividaz ludicas. Esta actividat que empecipió como un acto reivindicativo s'ha continau fendo dica hue.

Tamién s'organizan unas Jornadas sobre la lengua aragonesa y se contina con a difusión a traviés de mesas informativas en as fiestas d'o Pilar, en a Cincomarzada y os domingos en a Plaza d'Espanya.

A decada de ps 80 tenió un referent ta l'aragonés en a caseta que tenió o Ligallo en o Pabellón de Fiestas, lo cual sirvió ta acercar as relación de o Ligallo a atros colectivos ciudadanos y socials y ta tener una presencia en l'ambient festivo. Amás de suponer una puyada de os ingresos de o Ligallo que le fació amillorar as suyas actividaz, publicacions y cambiar a una sede millor.

Bel grupo de ligallers que alavez yeran en a Universidat de Zaragoza colaboran en a presentación d'una enmienda sobre a cuestión lingüistica a os suyos Estatutos, y organizarán a Chunta Universitaria por la Reconoixedura e la Promoción de l'Aragonés. En los anyos viniens continoron l'actividat y s'estendilla ta atras zonas como Val de Xalón u Val de Chistau. O Ligallo tamién participó en o programa Fendo Orella, en o premio Naya y, en 1987 en lo I Congreso ta ra Normalización de l'Aragónes, que fixó a ortografía aragonesa.

O preto de o Ligallo, o momento que mas miembros tenió, y mas actividaz feba estió cuan s'organizó o Concierto de Gwendal + Ixo Rai. Cursos en Comarcas, chestions de proyectos como Trobada de Chobens d'Albarracín, participación en o Banco d'Actividaz de o Cipaj y o programa de Profesional ta Asociacions, Intercambios con Occitania y Euskadi etc, recuperacions de Carnavals. A partir d'este momento por diversas razons empecipian conflictos y l'abandono de muitas de as personass que heban treballau dende l'empecipio, lo cual no han privau que o Ligallo contine fendo fayena por l'aragonés.

A gran labor d'o Ligallo se centra en amostrar l'aragonés a la chent choven de Zaragoza, o que ha feito que o problema lingüistico no només se tienga en cuenta que en l'Alto Aragón: cheneracions nuevas d'aragoneses d'a capital u de bellas comarcas on desapareixió l'aragonés saben que esiste l'aragonés encara que i haiga albandono oficial.

Como contribución a o estudio de l'aragonés destacan os estudios de campo en a Val de Chistau u en A Fueva por parte de Fernando Romanos Hernando y Fernando Sánchez Pitarch, u la replega de literatura popular, u trascripcions de charratas en l'Alto Aragón por parte d'os Zerrigüeitaires.

Fablants de comarcas[editar | modificar o codigo]

Boira

Actualment tres comarcas tienen Ligallos de Fablants, que son unitos por a Federación de Ligallos de Fablans de l'Aragonés:

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]