Coturnix

De Biquipedia
(Reendrezau dende Gualla)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Coturnix
Coturnix coturnix
Denominacions populars
Cotorniz, codorniz, gualla, guanlla
Clasificación cientifica
Eukaryota
Animalia
Chordata
Aves
Galliformes
Phasianidae
Coturnix
Descripción
Coturnix
Bonnaterre, 1791

Coturnix (Bonnaterre, 1791) ye un chenero que contiene 9 especies[1] d'aus galliformes de tamanyo chicorrón, conoixidas en aragonés como cotornices,[2] codornices[2] u guallas.[2]

As especies miembros de o chenero Coturnix habitan en o Viello Mundo y Oceanía, incluindo-se Australia y Nueva Zelanda.

Descripción[editar | modificar o codigo]

As cotornices son aus chicorronas, d'entre 15 y 25 centimetros de lonchitut corporal, y formas arronchadetas, semellants a una perdiz menudeta. Como as suyas parients as perdices, son mayoritariament terrestres anque son capables ta o volido, que gosa estar pesau y de curtas distancias.

Anque por a especie mas frecuent en Aragón, Coturnix coturnix, se gosa tener a imáchen de que as cotornices tienen una coloración creptica, marrón con piquetas negras, en realidat i ha especies en atras latituz que arriban a tener colors muit vitariscas y vistosas.

Hábitat[editar | modificar o codigo]

En Europa, as cotornices son especies propias d'espacios ubiertos, y refusan internar-se en a selva u en os matullars, a on que podrían trobar-ie obstaclos ta enchegar-se a volar si les calese. S'estiman mas os praus y as uebras, a on que i troban simients y insectos que constituyen a suya dieta, y puestos en os que a hierba altera oculte os suyos niedos de a vista d'os depredadors.

Especies[editar | modificar o codigo]

As 9 especies descritas de Coturnix[1] son:

Imáchens[editar | modificar o codigo]

Zoonimia[editar | modificar o codigo]

O lexicografo y naturalista Rafel Vidaller documenta a parola «cotorniz», en o suyo libro O Libro de As Matas y Os Animals, en as localidaz de a Espunya, Boltanya y Chistén,[2] todas tres en Sobrarbe. A forma codorniz a documenta en as Corz[2] en a Fueva, y en Tramacastiella de Tena[2] en a val de Tena.

O nombre de gualla (y bellas variants, como «guanlla»[2] y «guatlla»[2]) se documentan en l'aria enterament oriental, mas que mas en nuclios de Ribagorza. Asinas, Vidaller la recopila en Esdolomada, Benás, Erisué, Chía, Llire, en Saúnc,[2] en Torres, en Castanesa y en Graus. O doctor Francisco Salamero, lexicografo aficcionau de Ribagorza baixa, tamién documenta gualla en a val d'o Sarrón, en a zona lingüisticament peculiar de Torres y Chuseu.[3] Presenta formas pareixidas en catalán (guatlla), y en francés (caille), y ye una parola d'orichen francico.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,0 1,1 Clements, J. F. 2007. The Clements Checklist of Birds of the World, 6th Edition. Cornell University Press.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 (an) VIDALLER TRICAS, Rafel, Libro de As Matas y Os Animals; Dizionario aragonés d'espezies animals y bechetals; Ed. Val d'Onsera. Zaragoza 2004. ISBN 978-84-8986-235-7
  3. (es) SALAMERO REYMUNDO, Francisco, Léxico peculiar de Torres del Obispo (Ribagorza); Semejanzas y diferencias con el castellano y el catalán; Institución Fernando el Católico. Zaragoza, 1991.

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]

Biquiespecies
Biquiespecies
Se veiga a información de Biquiespecies sobre Coturnix.