Tolocha

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Tolocha
Situación
Situación Foz Calanda (Teruel)
Latitut 40º 55' 0
Lonchitut 0º 10' 0
Vértiz cheodesico
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Sierra Sierra de Tolocha[2]
Macizo
Altaria 790[1] m
Primera puyada
Ruta mas fácil
Mapa

La Tolocha (u Morrón de Foz) ye un mont que bi ha en lo cabo septentrional de lo Sistema Iberico en lo termin municipal de Foz Calanda (Baixo Aragón). Por estar chusto en la marguin de lo Sistema Iberico y en contacto con lo suyo semontano ye un de los puntos mes visibles de la part baixa de la compleganza de lo río Guadalop.

Presenta tres puntas y en a suya cima bi ha un vértiz cheodesico.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

L'oronimo Tolocha fue mencionau por lo portugués João Baptista Labanha a primers de lo sieglo XVII en lo suyo libro "Itinerario del Reyno de Aragón (1610-1611)":

DO MAES ALTO DA SERRA DE TOLOYA, QUE HE A QUE CHAMAO DE CALANDA, P.T DISTAR DELLA 1/2 L.[2]

I hai unas cuantas teorías sobre lo significau d'o nombre de Tolocha:

  • Una d'ellas diz que procede d'o ibero y que significaría "mont fredo".[3]
  • Unatra teoría diz que talment ye mozarabe per a suya terminación en -ocha, cognata de la terminación -olla en aragonés.

Vechetación[editar | modificar o codigo]

Bi ha pins bordes (Pinus halepensis), chinebros (Juniperus oxycedrus), coscollos (Quercus coccifera), carrascas (Quercus ballota), sabinas (Juniperus phoenicea), y seneras (Amelanchier ovalis).

Curiosidaz[editar | modificar o codigo]

Las cenisas de Luis Buñuel fuoron espardidas en la Tolocha en l'anyo 1996 por los suyos familiars.[4]

Lienda[editar | modificar o codigo]

Diz que que la Tolocha yera un puesto de trobada de bruixas y astí se celebraban ritos satanicos.[5] En a clamada cueva de la Cardelina se creyeba que teneban lo suyo cubilar las bruixas.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Eduardo Viñuales Cobos (coordinador): Red natural de Aragón. nº 15, Bajo Aragón Prames, 2007. pp. 146.
  2. 2,0 2,1 (pt) João Baptista Lavanha, Lupercio Leonardo de Argensola, Tomás Fermín de Lezaún y Tornos: Itinerario del reino de Aragón por don Juan Bautista Labaña. Establ. tipog. del Hospicio provincial, 1895. p 189.
  3. (es) Gonzalo Mateo Sanz: Toponimia comparada, española e internacional, interpretable sobre raíces ibéricas, Jolube Consultor Botánico y Editor, 2020, ISBN 9788412062076, p.380
  4. (es) https://web.archive.org/web/20120628081759/http://heraldodearagon.kioskoymas.com/epaper/viewer.aspx Las cenizas de Buñuel descansan en el monte Tolocha, donde desafió a Dios (19 de chunio de 2012)
  5. (es) VVAA: Aragón mítico-legendario - (Rutas CAI nº49), Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón, 2007, ISBN 978-84-96007-97-0, p.98

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]