Diferencia entre revisiones de «Comarcas churras»

De Biquipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Linia 23: Linia 23:
*Repoblacions d'o [[sieglo XVII]] dimpués d'a [[expulsión d'os moriagos]] (que esplica que se charre churro en [[Fanzara]])
*Repoblacions d'o [[sieglo XVII]] dimpués d'a [[expulsión d'os moriagos]] (que esplica que se charre churro en [[Fanzara]])


N'estas comarcas con o tiempo l'[[Idioma aragonés|aragonés]] se [[castellanización|castellanizó]], pero dimpués que en l'ueste de [[provincia de Teruel|Teruel]] y [[provincia de Zaragoza|Zaragoza]], por lo que i quedan más [[Aragonesismo (lingüistica)|aragonesismos]], feito faborexito por mugar con un aria [[idioma catalán|catalanoparlant]] on s'alzan carauters comuns con l'aragonés.
N'estas comarcas con o tiempo l'[[Idioma aragonés|aragonés]] se [[castellanización|castellanizó]], pero dimpués que en l'ueste de [[provincia de Teruel|Teruel]] y [[provincia de Zaragoza|Zaragoza]], por lo que i quedan más [[Aragonesismo (lingüistica)|aragonesismos]], feito faboreixito por mugar con un aria [[idioma catalán|catalanoparlant]] on s'alzan caracters comuns con l'aragonés.


[[Categoría:Territorios que mugan con Aragón]]
[[Categoría:Territorios que mugan con Aragón]]

Versión d'o 08:27 21 may 2010

Comarcas churras

Comarcas churras (Comarques xurres en valencián) ye una forma coloquial de dicir á la rechión d'o País Valencián formata por as comarcas que os aragoneses repobloron en a Edat Meya de forma mayoritaria.

Totas mugan con Teruel fueras d'a Fueya de Bunyol. A parla d'estas comarcas se diz churro, y á os suyos pobladors churros. En a parla churra a más d'aragonesismos tamién bi ha muitos catalanismos lexicos, y mesmo morfolochicos. Esta denominación tamién s'ha emplegato con atros sentitos, como á la chent de Cuenca u Teruel que baixaba ta Valencia. L'orichen d'esta denominación no se conoix, y se preba d'explicar por las ovellas churras, por una antiga churrería en Valencia salindo en dirección á las comarcas d'interior u por la traza de dicir yo churo quan encara charraban aragonés, diferent de lo valencián jo jure.

No se consideran comarcas churras á la Plana d'Utiel y La Val de Cofrentes, porque son de cultura castellano-manchega; s'adibioron a Valencia en o sieglo XIX. Tampoco se consideran churras as comarcas castellanoparlants meridionals d'a Baixa Segura, Alto Binalopón y municipios d'o Vinalopón meyo, d'influencia castellanomurziana.

Historia

Istas comarcas formoron parte d'o reino de Valencia dende a suya creyación. Yeran principalment de repobladors que charraban aragonés, d'orichen aragonés y navarro. Atras zonas de Valencia que huei son catalanofablans tenioron muitos repobladors aragoneses. Un feito decisivo que fació que unas comarcas valencianas estasen catalanoparlants y atras aragonesoparlants estió, a parte d'a proporción lumerica d'os repobladors, las mugas d'as diocesis, como ya veyó Menéndez Pidal. Los lugars que yeran d'a Diocesi de Segorb dica 1960 (L'Alto Palancia y Los Serrans) charran huei churro y los lugars d'a Diocesi de Tortosa charran huei catalán. Manimenos bi ha excepcions: Lo Villar de Benaduf, Chuliella, Bunyol, Siete Aguas y Chest han estato siempre d'a Diocesi de Valencia y Fanzara d'a Diozesi de Tortosa y se i charra churro por atras circunstancias, y Bechín ye catalanoparlant encara que haiga perteneixito a la Diocesi de Teruel.

La presenzia de repobladors aragoneses s'ha dato en las diferents etapas de repoblación:

N'estas comarcas con o tiempo l'aragonés se castellanizó, pero dimpués que en l'ueste de Teruel y Zaragoza, por lo que i quedan más aragonesismos, feito faboreixito por mugar con un aria catalanoparlant on s'alzan caracters comuns con l'aragonés.