Diferencia entre revisiones de «Quercus ilex»

De Biquipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
links
Desfeita a edición 1369947 de Talskubilos (desc.) No son acceptables vinclos entra d'atras wikis en o cuerpo de l'articlo, nomás en os interwikis
Linia 37: Linia 37:
La parabra ''carrasca'' ye prerromana, de posible orichen [[sorotaptico]] y corradical con lo [[Idioma catalán|catalán]] ''garriga''. ''Carrasca'' ye una parabra muito estendillata en lo centro d'a [[Peninsula Iberica]] porque s'emplegaba en [[idioma mozarabe|mozarabe]] y [[arabe hispán]].
La parabra ''carrasca'' ye prerromana, de posible orichen [[sorotaptico]] y corradical con lo [[Idioma catalán|catalán]] ''garriga''. ''Carrasca'' ye una parabra muito estendillata en lo centro d'a [[Peninsula Iberica]] porque s'emplegaba en [[idioma mozarabe|mozarabe]] y [[arabe hispán]].


La palabra ''lecina'' ye d'orichen [[latín]] y se relaciona con lo [[Idioma castellán|castellán]] ''encina'' y lo catalán ''alzina''. Seguntes [[Joan Coromines]], en [[Catalunya]] la deseparación de l'aria on se diz ''alzina'' y l'aria on se diz ''carrasca'' coincide en part con la deseparación entre la [[Catalunya Nueva]] y la [[Catalunya Viella]]. Bells botanicos catalans siguen la convención de dicir la [[subespecie]] ''ilex'' como ''[http://ca.wikipedia.org/wiki/Alzina alzina]'' y la subespecie ''ballota'' como ''[http://ca.wikipedia.org/wiki/Carrasca carrasca]'' aproveitando lo feito que la primera se troba més que més en l'aria termediterrania humida y [[submediterrania]] de lo nordeste y la segunda en l'aria en l'ueste y sur, pero en catalán las dos parabras son [[cheosinomimos]] y la chent no diferencia subespecies ni por caracteristicas ni por emplego.
La palabra ''lecina'' ye d'orichen [[latín]] y se relaciona con lo [[Idioma castellán|castellán]] ''encina'' y lo catalán ''alzina''. Seguntes [[Joan Coromines]], en [[Catalunya]] la deseparación de l'aria on se diz ''alzina'' y l'aria on se diz ''carrasca'' coincide en part con la deseparación entre la [[Catalunya Nueva]] y la [[Catalunya Viella]]. Bells botanicos catalans siguen la convención de dicir la [[subespecie]] ''ilex'' como ''alzina'' y la subespecie ''ballota'' como ''carrasca'' aproveitando lo feito que la primera se troba més que més en l'aria termediterrania humida y [[submediterrania]] de lo nordeste y la segunda en l'aria en l'ueste y sur, pero en catalán las dos parabras son [[cheosinomimos]] y la chent no diferencia subespecies ni por caracteristicas ni por emplego.


En [[Aragón]] tamién podió desvenirse que ''lecina'' estase lo nombre emplegato en que no ocuporon los musulmans y ''carrasca'' lo nombre en las arias més baixas y mediterranias que si que ocuporon, porque ''lecina'' s'emplega més que més en lo norte, pero no ye tan claro como en lo caso catalán porque la parabra ''carrasca'' tamién s'ha documentato en las vals més altas de lo Pireneu axial.
En [[Aragón]] tamién podió desvenirse que ''lecina'' estase lo nombre emplegato en que no ocuporon los musulmans y ''carrasca'' lo nombre en las arias més baixas y mediterranias que si que ocuporon, porque ''lecina'' s'emplega més que més en lo norte, pero no ye tan claro como en lo caso catalán porque la parabra ''carrasca'' tamién s'ha documentato en las vals més altas de lo Pireneu axial.

Versión d'o 08:38 15 oct 2012

Carrasca
Carrasca
Carrasca
Dominio: Eukaryota
Reino: Plantae
División: Magnoliophyta
Clase: Magnoliopsida
Orden: Fagales
Familia: Fagaceae
Chenero: Quercus
Especie: Quercus ilex
Quercus ilex
L.

La carrasca u lecinera (Quercus ilex) ye un árbol caracteristico de las selvas mediterranias amplament distribuito por la Cuenca Mediterrania.

Como especie caracteristica de la Cuenca Mediterrania tien fuella perén y esclerofila, dura, con menos superficie que los Quercus de fuella caduca y muitas vegatas con punchas.

Lo suyo creiximiento ye lento y la suya fusta ye densa.

Lo suyo fruito se diz ballota u lecina (on se diz lecina a lo fruito, corresponde dicir lecinera a l'árbol), de lo mesmo tipo que lo glan de los caixicos.

Subespecies

Bi n'ha muitas variants y se distribuyen en dos extremos que gosan considerar subespecies pero que bells botanicos consideran especies. La variant tipica ye Quercus ilex ilex, més antiga y adaptata a lo clima mediterranio calido y humido. La subespecie Quercus ilex ballota, enantes dita Quercus ilex rotundifolia representa l'adaptación de l'anterior a lo clima mediterranio continentalizato y a vegatas menos humido de l'interior de la Peninsula Iberica y Berbería.

Relación con la Cultura tradicional

En la Cuenca Mediterrania puet formar selvas on domina lo estrato arborio, los carrascals. En lo paisache de lo Semontano Pirenenco y bellas depresions prepirenencas la vechetación natural ye lo carrascal, y encara ye bien representato. Manimenos l'acción humana ha favoreixito que lo Pin borde, de creiximiento més rapido li haiga preso puesto.

Las ballotas de bellas variedatz son dulces y las gosaba minchar enantes la chent. En Extremadura y Andalucía (y antismás en Teruel) los tocins de raza iberica minchaban ballotas, que teneban acidos grasos insaturatos como l'acido linoleico, que dimpués s'acumulaban en lo blanco de la suya carne, con lo que dan un pernil de gran calidat.

La fusta ye d'alto poder calorifico y se fa servir pa fer carbón vechetal.

Por estar una versión mediterrania de lo caixico, ye sagrato pa las culturas antigas indoeuropeas como griegos y romans, y ye l'árbol de Zeus u Chupiter, egual que en atras tradicions de Centroeuropa u més luent, lo caixico ye l'árbol de los dioses de la tronata locals. Amanix en las tradicions y leyendas aragonesas, y dica en lo suyo escuto, car l'Árbol de Sobrarbe ye una carrasca. Tamién ha dato nombre a lo lugar sobrarbés de Lecina.

Etimolochía

La parabra carrasca ye prerromana, de posible orichen sorotaptico y corradical con lo catalán garriga. Carrasca ye una parabra muito estendillata en lo centro d'a Peninsula Iberica porque s'emplegaba en mozarabe y arabe hispán.

La palabra lecina ye d'orichen latín y se relaciona con lo castellán encina y lo catalán alzina. Seguntes Joan Coromines, en Catalunya la deseparación de l'aria on se diz alzina y l'aria on se diz carrasca coincide en part con la deseparación entre la Catalunya Nueva y la Catalunya Viella. Bells botanicos catalans siguen la convención de dicir la subespecie ilex como alzina y la subespecie ballota como carrasca aproveitando lo feito que la primera se troba més que més en l'aria termediterrania humida y submediterrania de lo nordeste y la segunda en l'aria en l'ueste y sur, pero en catalán las dos parabras son cheosinomimos y la chent no diferencia subespecies ni por caracteristicas ni por emplego.

En Aragón tamién podió desvenirse que lecina estase lo nombre emplegato en que no ocuporon los musulmans y carrasca lo nombre en las arias més baixas y mediterranias que si que ocuporon, porque lecina s'emplega més que més en lo norte, pero no ye tan claro como en lo caso catalán porque la parabra carrasca tamién s'ha documentato en las vals més altas de lo Pireneu axial.