Diferencia entre revisiones de «Pireneu»

De Biquipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m Zagueras peticions, replaced: glaciar → glacial (3) using AWB
Linia 35: Linia 35:
* [[Pireneu axial]].
* [[Pireneu axial]].
* [[Prepireneu interior]] u "Sierras interiors".
* [[Prepireneu interior]] u "Sierras interiors".
* [[Depresión pirerenca intermeya]].
* [[Prepireneu#Depresión meya intrapirenenca|Depresión pirerenca intermeya]].
* [[Prepireneu exterior]] u "Sierras exteriors".
* [[Prepireneu exterior]] u "Sierras exteriors".


Linia 42: Linia 42:
O [[Prepireneu]] consiste en [[cabalgamiento]]s y [[napas tectonicas]] que viachoron enta o sud quan s'alcorzó a [[crosta inferior]].
O [[Prepireneu]] consiste en [[cabalgamiento]]s y [[napas tectonicas]] que viachoron enta o sud quan s'alcorzó a [[crosta inferior]].


A [[depresión pirenenca intermeya]] no siempre ye bien definita, por a superposición de [[napas tectonicas]] y [[cabalgamientos]], pero se veye bien en a [[Canal de Berdún]].
A [[Prepireneu#Depresión meya intrapirenenca|depresión pirenenca intermeya]] no siempre ye bien definita, por a superposición de [[napas tectonicas]] y [[cabalgamientos]], pero se veye bien en a [[Canal de Berdún]].


== Tucas ==
== Tucas ==

Versión d'o 08:29 4 chun 2012

Plantilla:Sierra

O Pireneu, (con denominacions en plural como Pirineus, Perinés u Pirinés) ye una cordelera montanyesa situada a lo norte d'a peninsula Iberica entre Espanya y Francia. S'estendilla a lo largo de 415 km dende o cabo de Creus (mar Mediterrania) a l'este, dica o golfo de Vizcaya (mar Cantabrica) a l'ueste. En a suya parti central tien una amplaria de bells 150 km. En o luengache corrient a parola Pireneu s'aplica a lo conchunto de sarras buegants entre Espanya y Francia.

En a vesant norte, transcorre por as rechions francesas d'Aquitania, Meyodía-Pireneus y Rosellón. En a vesant sud transcorre por o País Vasco, Navarra, Aragón y Catalunya. O chicot estau d'Andorra ye situato en o Pireneu, entre Espanya y Francia.

Orichen etimolochico

A parola Pireneu provién d'a mitolochica filla d'Atlas, Pirene. Seguntes os griegos, os Pireneus recullioron o suyo nombre de Pirene, una choven d'a rechión a la que Hercules se levó con ell en un d'os suyos viaches.

Unatra versión diz que ye un antigo toponimo, d'orichen basco. Seguntes ista luenga, a cordelera se clamó Ilene bos, que significa "monts d'a Luna", pos Ilene ye a Luna.

Cheolochía

En o marco d'a tectonica de placas o Pireneu s'interpreta como un orocheno de colisión. Dimpués de producir-se una rotación d'a placa iberica, se produce una colisión entre esta placa y a placa euroasiatica con plegamiento d'as rocas sedimentarias principalment formatas en as plataformas continentals d'estas placas y acurzamiento litosferico, con obducción d'a placa euroasiatica sobre a placa iberica. En este proceso de colisión se formoron tamién o Sistema Iberico y as Costero-Catalanas como cordeleras y a Depresión de l'Ebro como cuenca d'antepaís.

As caracteristicas cheolochicas mas destacadas son a disimetría d'as vesants en o sentiu transversal, ye dicir que a suya baixant ye muito mas accentuada en a vesant francesa que no en a espanyola, y a disimetría en o sentiu lonchitudinal: desciende suaument enta l'Atlantico y feriosament enta la Mediterrania.

Os Pireneus se formoron en a Era Terciaria, quan se produció o gran plegue alpín-himalayo.

Se i pueden distinguir quantas unidatz:

O Pireneu axial ye formau de materials d'a Era Paleozoica plegatos en a orochenia herzinica, que s'han erosionato dimpués d'a orochenia y que han feito de socle pa la sedimentación en a era secundaria.

O Prepireneu consiste en cabalgamientos y napas tectonicas que viachoron enta o sud quan s'alcorzó a crosta inferior.

A depresión pirenenca intermeya no siempre ye bien definita, por a superposición de napas tectonicas y cabalgamientos, pero se veye bien en a Canal de Berdún.

Tucas

Penya Forca

As tucas mas destacadas d'ista cordelera son:

Pireneus occidentals

Pireneus centrals

Ordesa y as Tres Serols

As Tres Serols
Pico Celindro

Pineta

Tuca de Pineta vista dende a Val de Pineta

Chistén

Benás

Luchon

Pireneus orientals

Se veiga tamién a lista de tucas d'o Pireneu aragonés

Cheleras

Debiu a que a glaciación d'o Quaternario afectó a los Pireneus de modo mas decisivo que no a las atras cordeleras espanyolas, existen trazas de modelato glacial dende o Canigó dica o pico d'Adi. A mas gran parte d'os actuals ibons son d'orichen glacial. Hue os Pireneus nomás poseyen cascos glacials u con chicotas luengas por dencima d'os 3000 m: Pico Os Moros, Comachibosa, Mont Perdito y Maladeta.

Rios

Ista cordelera ye a cuna de ríos importants: l'Adour, a Garona, o Nivelle, o Tec, o Tet, l'Aglí y l'Ande en a vesant occitana, y a Bidasoa, l'Aragón, o Galligo, a Cinca, l'Esera, o Segre, o Ter, o Llobregat, a Muga y a Fluvia en a vesant espanyola.

Pireneistas

Bells scientificos y montanyers que s'han destacato en o estudio d'istas montanyas son:

Ocio

Ordesa

Ista cordellera cuenta con grans espacios atrapaciaus ta l'ocio y ofreix grans posibilidatz por a suya polideza y clima.

As instalacions t'a practica de lo esquí son as que aprecisan d'un espacio más amplo y han modificau l'uso d'o suelo en l'alta montanya.

  • En Andorra: Ordino Arcalis, Pal Arinsal, Pas de la Casa-Grau Roig, Soldeu el Tarter.
  • En Francia: La Pierre-st Martín, Artouste, Gourette, Luz Ardiden, Cauterets, Hautacam, Bareges, Gavarnie-Gédre, La Mongie, Piau Engaly, Saint Lary, Val Louron, Peyragudes, Luchon Superbagneres, Porte Puimorens, Ax-Les-Thermes, Font Romeu, Les Angles, Puyvalador, Formigueres, Puigmal 2600, Cambré d'Aze, Guzet, Les Mont d'Olmes, Ascou-Pailheres, Mijanes-Donezan.

Vinclos externos

Plantilla:Destacato