Diferencia entre revisiones de «Albalat de l'Arcebispe»

De Biquipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
CORREU (descutir | contrebucions)
Linia 49: Linia 49:


== Historia ==
== Historia ==
Pareixe que los Sinyors de [[Belchit]] prenioron Albalat en tiempos de [[Remón Berenguer IV de Barcelona|Remón Berenguer IV]]. En [[1149]], este [[conte]] donó a Villa y Castiello d'Albalat a lo Bispe [[Bernal de Zaragoza]].
Pareixe que los Sinyors de [[Belchit]] prenioron Albalat en tiempos de [[Remón Berenguer IV de Barcelona|Remón Berenguer IV]]. En [[1149]], este [[conte]] donó a Villa y Castiello d'Albalat a lo Bispe [[Bernal de Zaragoza]]. En la [[Baixa Edat Meya]] yera un lugar poblato exclusivament por cristians <ref>[[Eliseo Serrano Martín]] ''La Comarca del Bajo Martín en la Edad Moderna''. ''Comarca del Bajo Martín'', colección territorio, 32 [http://www.aragon.es/estaticos/GobiernoAragon/Departamentos/PoliticaTerritorialJusticiaInterior/Documentos/docs/Areas/Información%20territorial/Publicaciones/Coleccion_Territorio/Comarca_Bajo_Martin/ComarcaBajoMartin.pdf]</ref>.


Los dominios d'Albalat s'enamplaban en la baixa [[Edat Meya]]: [[Andorra]], [[Almochuel]], Arcos, [[Ariño]] y lo Cardadal plegoron a formar-ne parte.
Los dominios d'Albalat s'enamplaban en la baixa [[Edat Meya]] y [[Andorra]], [[Almochuel]], [[Arcos (Baixo Aragón)|Arcos]], [[Arinyo]] y lo Cardadal plegoron a formar-ne parte.


== Toponimia ==
== Toponimia ==

Versión d'o 07:48 30 mar 2011

Iste articlo trata sobre Albalat de l'Arcebispe. Ta atros emplegos de lo toponimo Albalat se veiga Albalat (desambigación).

Plantilla:Municipio Aragón

Albalat de l'Arcebispe (Albalate del Arzobispo en castellán) ye un municipio aragonés de la provincia de Teruel, situato en la comarca d'o Baixo Martín.

La suya población ye de 2.233 habitants (2008), en una superficie de 205,7 km².

Cheografía

Albalat de l'Arcebispe ye situato en la costera de una muela que caye enta la ripa ezquierda de lo río Martín, a 342 metros d'altaria dencima de lo ran de la mar, a una distancia de 148 km de Teruel, la capital de la suya provincia, y a 82 km de distancia de Zaragoza, la capital d'Aragón.

Mugas

Íxar Urreya de Gayén
Lecera Íxar
Arinyo Andorra

Historia

Pareixe que los Sinyors de Belchit prenioron Albalat en tiempos de Remón Berenguer IV. En 1149, este conte donó a Villa y Castiello d'Albalat a lo Bispe Bernal de Zaragoza. En la Baixa Edat Meya yera un lugar poblato exclusivament por cristians [1].

Los dominios d'Albalat s'enamplaban en la baixa Edat Meya y Andorra, Almochuel, Arcos, Arinyo y lo Cardadal plegoron a formar-ne parte.

Toponimia

Las primeras mencions de lo lugar yeran como Albalat, que significa en arabe la calzata, fendo referencia a una posible calzata romana y que en Edat Meya Albalat yera en lo camín que comunicaba Zaragoza con Levant, estando parte de lo Camín de San Chaime de l'Ebro. Ha tenito en bels textos l'apelativo del Episcopo u del Bispe, por eixemplo en un texto de 1292 relativo a los templers:

videlicet, Cotande et Albalat del Bispe quibus procurator nec advocatus non audet...

Tamién en textos relativos a la Unión Aragonesa:

9. Primerament que rienda e restituesca luego el castiello e la villa de Albalat del Vispe al capitol e a la siet de Çaragoça o los en faga enmienda segunt que promiso que faria aquella al vispe

A partir de 1318, prene l'apelativo del Arzebispe, y asinas lo leyemos en o famoso texto meyeval aragonés Litera Intimata, que escribió Mosen Ioan Ximénez Cerdán a lo chusticia Mosen Martín Díez d'Aux:

e creo que fue enterrado en Albalat del Arcebispe, que de allí era natural

Pero en ixos tiempos tardanos cada vegata més s'escribiba como en castellán del Arzobispo. En lo Libro del Reparo del General de 1489-1491 s'escribe Albalat del Arçobispo. Encara en lo fogache de 1495 s'escribe Albalat de l'Arçobispo.

En lo suyo casco urbano bi ha toponimos en aragonés: Arco del pin, Canaleta, Fandega, Fila, La Fal (una carrera con forma de falz), Morera (vico musulmán), Moretilla. Bi ha un toponimo d'orichen francés u occitán: la Rúa, citato en 1573.

En lo suyo termin bi ha bels microtoponimos en idioma aragonés: un casal dito el Radiguero, un plan dito Plan del Bispe, y una montanya dita la Silleta, una zaica dita Azaiqueta y atra dita de los terreros. Atros con elementos aragoneses son algecira, balsete fadiga, la canal, collau royo, espartal, espartosa, espilas/pilas, Fandeguilla, Arroyo del Filo, Paridera Loma de la Figuera, Figaral, Fulla, La Gabarreta, Ifesa, Cabezo de la Ginesta, Lobera, Los Albares, Majuelo del Bispe, Millares, Morerales, Planas, Planetas, Mas de la Plana, Planos de la Calva, Samatán, Sasillo, Saso, Tarranclera, Tollos, Torre de la Val, Val de Ferreros, Val de la Clocha, Val de la Olivera, Valfonda, Valpelosa, Val de los Jugos, Royales del Picón, Rincón del Pinaré, Mar de Fulla. Las guías Prames mencionan un Planas Fanatos que no mencionan atras fuents.

En la fuella 440 de lo Mapa Topografico Nacional de España titulata Belchite figura una partita dita La Tamarit, probable mala transcripción de La Tamariz que ye como se diz a este arbusto en la redolata y como figura lo toponimo en las Guías Prames.

Parla

Los mayestros de lo Colechio Publico replegoron lo lexico emplegato por las familias de los alumnos. Se conserban parabras aragonesas de lo mesmo tipo que en lo Baixo Martín y Andorra (s'emplega á sobén). Destaca la conservación de la xorda intervocalica en cucullata (cucullada en Sant Per de Calanda y Xatiel), y la sonorización dezaga liquida en chungo.

Administración

Alcaldes

Lista d'alcaldes
Lechislatura Nombre Partito politico
19791983
19831987
19871991
19911995
19951999
19992003
20032007
20072011 Antonio del Río Macipe

Puestos d'intrés

Chacimientos arqueolochicos

En lo termin bi ha chacimientos arqueolochicos:

  • Barranco de la hoz: tres chacimientos eneoliticos
  • Barranco de Valdoria: bronze pleno
  • Cabezo de Cantalobos: poblato iberico de los sieglos IV a I a.C y necropoli romana
  • Cabezo de las Abejas: poblato iberico
  • Encara bi ha dos menhirs y una esfinche grabata en a roca (La Caraza).
  • Lastra de San José, chacimiento con tumbas d'epoca visigoda.

Pinturas rupestres

Bi ha diferents covachas y cinglos con representacions d'arte levantín y que fan part de lo Parque Cultural d'el Río Martín.

Molimentos

La villa ye conchunto historico-artistico dende o 5 d'octubre de 1983. Entre lo castiello, la ilesia y lo río bi ha una morería, una medina bien conservata y mugata. A 13 km a lo sur d'Albalat, sobre un cinglo ye la Ermita de la Virchen d'Arcos, de lo sieglo XVII.

  • Castiello de lo Bispe, de los sieglos XIII-XIV, con elementos en estilo gotico.

Obras hidraulicas

  • Cequia del Lugar
  • Azú y casa de compuertas de la Zaica de Gayén.
  • Central hidroeletrica Rivera-Bernad I, costruita en 1901.
  • Nevera.
  • Sistema d'auguas de la Val d'Oria.

Molimentos relichiosos

Fiestas

Presonalidatz naixitas d'Albalat de l'Arcebispe

Categoría principal: Naixitos d'Albalat de l'Arcebispe.

Veyer tamién

Bibliografía consultata

Enrastres externos

Referencias

  1. Eliseo Serrano Martín La Comarca del Bajo Martín en la Edad Moderna. Comarca del Bajo Martín, colección territorio, 32 [1]
  2. (es) Declarazión d'a ilesia de Nuestra Sinyora de l'Asunción d'Albalat de l'Arzebispe como Bien d'Intrés Cultural en o BOA.

Plantilla:Lugars Albalat del Bispe