Encefalo

De Biquipedia
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Anvista de la part inferior d'un encefalo humán.
Esquema con las partz de lo desembolique embrionario de los cordatos y a la dreita los suyos resultaus en los mamifers.

Encefalo ye la part de lo sistema niervoso central de los cordatos que ye protechita por lo cranio. En lo curso de la evolución de los cordatos ha cambiau muito dende la disposión linial orichinal con tres partz relacionadas con tres organos de los sentius, y que son presents en los peixes u cordatos mes primitivos y en lo desembolique embrionario de los vertebratos mes evolucionaus.

Lo prosencefalo ye la part anterior y controlaba orichinalment lo fato, lo mesencefalo ye la part meya y controlaba orichinariament la vista, lo rombencefalo ye la part posterior y controlaba la oyida y lo equilibrio.[1] En lo curso de la evolución estas relacions s'han ampliau u han quedau amagadas.

Lo encefalo conecta con los niervos cranials y con lo miollo espinal.

Una denominación de lo encefalo en aragonés medieval ye la de los medollos/meollos/miollos en plural, encara usual como medollos en la literatura alchamiada d'Almonecir de la Sierra[2], y que ha perviviu en la denominación de la part tova con gallos que bi ha adintro de las nueces dichós la clasca.

Referencias[editar | editar código]

  1. C.P.J.Hickman Principios Integrales De Zoologia - 10ª Ed. McGraw-Hill. 1998. pp728
  2. Touria Bouhhedi Tomasi: Una miscelánea aljamiada y doctrinal. Edición y estudio del manuscrito junta 27 del CSIC Madrid. Institución Fernando el Católico, 2012 p 570

Bibliografía[editar | editar código]

  • C.P.J.Hickman Principios Integrales De Zoologia - 10ª Ed. McGraw-Hill. 1998.