Diapiro

De Biquipedia
(Reendrezau dende Diapiros)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Esquema de diapiros formatos en a cuenca d'o norueste d'Alemanya.

Un diapiro ye una estructura cheolochica en a que un material de comportamiento plastico u dúctil situato en livels inferiors ye sozmeso a gran presión y puya foratando os materials que bi ha en capas superiors. A sobén os diapiros se forman en plegos anticlinals cuan en o nuclio bi ha un material ductil capaz de puyar a traviés d'as fracturas que se forman en os materials tiercos que lo embolican. Ixos materials gosan estar evaporitas, pero tamién pueden estar archilas.

Os diapiros pueden representar una fuent de recursos cheolochicos por l'halita, silvina u cheso que bi ha u por a trampa petrolifera que constituyen en estar as archilas y evaporitas materials impermeables que no deixan puyar o petrolio.

Tamién pueden representar un risgo cheolochico tanto por un abombamiento d'a superficie cuan o material puya, como por una subsidencia u sulsita cuan se disuelven as sals y chesos d'o diapiro, podendo producir-se colapsos. En os dos casos se produce una inestabilidat d'as construccions.

En o Sistema Iberico y Pireneus bi ha diapiros en plegos anticlinals con as archilas, salagons y chesos de facies Keuper en o nuclio. Un d'os diapiros mes espectaculars d'Aragón ye La Olla Espartera[1], formau amán de Moneva por chesos de facies Keuper que han trescurzau a las calsineras y dolomías de livels superiors.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. María Blasco Lázaro, Red natural de Aragón. nº 6, Campo de Belchite Prames, 2006.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]