Blancanieu

De Biquipedia
(Reendrezau dende Blancanieus)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Blancanieu

Ilustración d'Alexander Zick (1845-1907)
Información cheneral
Autor Cuento popular
Chenero literario Cuento
Subchenero Fadas
Versión en alemán
Títol Schneewittchen
Autor Chirmans Grimm
País Alemanya
Calendata de
publicación
1812

Blancanieu (u tamién Blancanieus, en alemán Schneewittchen) ye un cuento popular, estando a suya versión mas conoixida a recullida por os Chirmans Grimm. A cinta de Walt Disney Snow White and the Seven Dwarfs" (en anglés "Blancanieu y os siet enanos") contribuyó a mantener a historia oral en circulación.

A historia[editar | modificar o codigo]

O cuento explica como una mesacha, con a piel blanca como a nieu, por ixo ye clamata Blancanieu, despierta as celusías d'a nueva muller de su pai, una bruixa, que ordena matar-la ta esta ella a muller mas polida d'o reino (o chuez ye un espiello machico). Os sirvients no pueden cumplir a orden y l'abandonan en a selva, a on ye recullida por siet enanos que queden cautivaus por a mesacha. Blancanieu pasa a vivir con os enanos, cuidando-los y creixiendo. A bruixa mira de trobar-la y asasinar-la con una manzana enverenada, pero consigue o suyo proposito porque no se mincha a manzana de tot. Por ixo ye viva en un atabul de vidre que custodian os enanos, pero profundament dormida. Nomas un pochón d'aimor d'un prencipe podrá rebellar-la y rematar en un matrimonio goyoso.

Interpretacions[editar | modificar o codigo]

Apareixen diferents elementos comuns con atras historias, como a manzana que mata u o pochón d'aimor (en as primeras versions no i apareixeba y yera una segudida de l'atabul lo que despertaba a la choven, puet estar que sía una contaminación d'a Bella Durmient). Igualment o concurso de belleza con un espiello que apareixe en o cuento ye un motivo tradicional.

A critica feminista considera que ye un cuente ta aleccionar sobre o papel reservau a la muller, ya que Blancanieu se salva porque accepta cuidar y servir a os siet enanos y a belleza ye el motor d'a trama. Dende o psicoanalís se subralla o complexo d'Edipo y a celusía como detonants de l'acción.

En una versión albanesa antiga no son siet enanos sino siet dragons as criaturas que acullen a Blancanieu. Iste papel positivo de criaturas usualment vistas como negativas ye un rasgo fundamental d'a historia (en os cuentos de fadas, os enanos y dragons gosan estar guardians de tresoros u raptors de mesachas).

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]