Berbers en Al-Andalus

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Los berbers estioron presents d'entre periodo andalusí d'a Peninsula Iberica, dende las primeras entradas con Tarik y Muza dica la fin d'o reino Nazarín.

Historia[editar | modificar o codigo]

En o periodo romano y visigodo, los berbers d'o Rif ya feban expedicions de saqueyo en Baetica. La mas gran parte de l'exercito que entró en Hispania y fació desapareixer lo reino visigodo de Toledo yera formau por berbers. Lo fácil d'a victoria y d'a ocupación militar animó a berbers de muito mas luent que lo Rif, y mesmo d'as actuals Libia y Mauritania, a entrar en Al-Andalus.

Los arabes s'establioron en as zonas agricolas ricas (baixo Guadalquivir, Huerta Valenciana), y deixoron a los berbers zonas de meseta y montanyosas, que se pareixeban a lo suyo habitat de l'Atlas y que yeran mas pobres. Cualques berbers defendeban la muga con los cristianos d'o norte y deixoron una marca toponimia que encara existe: Albarracín, Adzaneta, Osella, Favara, Gómara, Mequinenza, Monzalbarba, Titaguas.

Los berbers d'Al-Andalus superaban numericament a los arabes. Seguntes calculos feitos por bel historiador, en los primers decenios d'invasión musulmana los arabes yeran 50.000 y los berbers 150.000 sobre una población de 5 millons d'hispanorromanos y visigodos. La proporción de berbers respecto a los arabes creixió con las invasions almurabitz y almuades. En os primers tiempos d'ocupación musulmana los cristianos diferenciaban entre berbers, a qui diciban moros (de o latín maurus, Mauritania), y los arabes, a qui diciban sarracins u caldeus.

Los nuclios d'establimiento d'os berbers se distribuiban en 5 grupos: lo sud, lo dentro, las marcas u tugur, Levant u Xarc y Balears.

Manimenos con lo tiempo lo termin moro se convertió en sinonimo de musulmán, aplicau pa muladís, arabes y berbers, y mesmo pa musulmans de mas luent. Los arabes asimiloron con lo tiempo linguisticament a los berbers porque la luenga relichiosa yera l'arabe y porque los arabes ya teneban una cultura urbana en arabe presa de modelos romanos orientals y persas.

Los Berbers en o Sud[editar | modificar o codigo]

S'establioron berbers en Algarve (Portugal), Niebla (Uelba), Serranía de Ronda (Malaga), y zonas montanyosas de l'actual Cádiz y Sierra Nevada (Granada).

Los berbers establius en o Sud yeran d'o grupo Zanata, como los Banu Birzal de Ecicha, Carmona y Almodóvar del Río, Banu Dammar de Morón y Arcos, Banu Irniyan, Banu Ilyas, Banu Zarwal, Banu l-Jali. Bi heba colonias d'a tribu Aureba por tota la provincia de Chaén y familias Azdaya como los Banu Dulaym y los Banu Saquib en Morón. Tamién bi heba Hawwaras como los Banu Yahwar de Marchena.

Los Berbers en o Centro[editar | modificar o codigo]

Bi heba berbers en os Pedroches (a lo norte de Cordoba), en Sierra Morena. Yeran posiblement los mes numerosos y los mes influius por lo gubierno de Cordoba. Tamién posiblement estioron entre los que s'arabizoron mas pronto.

Los Berbers en as Marcas[editar | modificar o codigo]

Los berbers d'as Marcas yeran guardians permanents d'as mugas con los cristianos y protecheban l'interior d'o país ocupau por los musulmans. Guardaban los castiellos y comunicacions d'o sistema defensivo de muga de l'Al-Andalus.

Berbers d'as Marcas u tugur yeran en Cuenca, Guadalachara, Toledo, la zona d'o Guadiana con Merida, y zonas de mas a norte dica las cuencas d'o Tajo y Mongego con Talavera, Coria, Medellín, Astorga y Coimbra. Estos zaguers comunicaban con atro nuclio en l'Alto Duero y lo Xalón que tamién yeran en contacto con nuclios dispersos en la Marca Superior u val d'Ebro, como los berbers de Monzalbarba. En l'este de Cuenca, Teruel y Zaragoza entran en contacto con los berbers d'o nuclio Levantín (Micnasa en Mequinenza y Hawwara en Favara).

Parte d'o territorio d'as actuals provincias de Cuenca, Teruel, Guadalachara y norte de Toledo se dició Cora de Santavariya u Santaver (pronunciación arabe de Celtiberia), y la suya parte norte teneba mas caracter de muga que atras coras de l'Al-Andalus. Amás gran parte d'os berbers d'as marcas yeran Hawwara y Madyuna, pero tamién i heba Ausacha (en Osella), Malzuza, Ulhasa, Sadina, Madyuna y Mezmut.

Los Berbers en Levant[editar | modificar o codigo]

Los berbers levantins yeran en comarcas d'as actuals Murcia, Alicant, Valencia, Castellón, Cuenca, y Teruel. Teneban presencia en o río Xiloca meyo y alto y las vals d'o Guadalaviar, Cabriuel, Millars y Alfambra. Yeran especialment d'orichen Hawwara (dixando toponimos tipo Favara), y Madyuna, con presencia de Zenachas y Zenatas en o levant meridional (deixando toponimos como Senija, Adzaneta y Oliva). En Alicant se documenta los Banu l-Jarrubi. En Alpuent yeran presents los Banu Dasim d'o grupo Kutama. En Teruel y Villel yeran emirs los Banu Amira y los Banu Gazlun, que perteneixeban a la tribu Ulhasa, branca d'os Nafzawa.

Los Berbers en as Balears[editar | modificar o codigo]

En as Balears se crei que i habió clans y familias Gomara, Matgara, Hawwara, Masmuda, Zanata, Sadina, Malila, Nafzawa, Taskura y Masufa. Los Banu Ganiya, que yeran representants d'os Almurabitz, en o gubierno d'as islas yeran masufas.