Vlaquia la Gran

De Biquipedia
(Reendrezau dende Balaquia la Gran)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
L'Imperio Bizantín (royo) y a Tesalia Vlaca (azul fuerte).

Vlaquia[1] la Gran (Vlahia Mare en rumano, Μεγάλη Βλαχία en griego), tamién conoixita como "Tesalia Vlaca" estió un estato formato por pastors vlacos que existió en os sieglos XII y XIII, y incluiba a zona griega de Tesalia, a zona central d'os Monts Pindo y una part d'a rechión griega de Macedonya.

A princesa bizantina Anna Comnena (10831153) estió en a Edat Meya qui primero escribió sobre os establimientos arrumans d'os monts de Tesalia. Benchamín de Tudela en o sieglo XII ye o primer autor que parla d'o estato independient de Vlaquia la Gran d'os monts. El escribiba "Dengún no puet puyar-ie pa luitar contra d'ellos y garra rei no puet mandar sobre ellos"

En o "Libro de los fechos et conquistas del principado de la Morea" tamién en parlan:

el queria que micer Jufre con su muller viniessen a la Blaquia & qu'el emperador hy venia otrosi
et vidiendo aquesto, el dispot del Arta ordenó su gent por a yr à recobrar la Blaquia
Et fecho aquesto, Rocafort con los catalanes & con los turquos tomó el camino de la Blaquia'
con la gracia de Dios auremos victoria & recobraremos toda la Blaquia & el realme de Salonich; & yo aure la Blaquia & vos auderes el realme de Salonich

Dimpués d'a Cuatrena Cruzata d'o 1204, Vlaquia la Gran fue adhibita en o Despotau d'Epiro u Despotau de l'Arta, pero recuperó a escape a independencia. En a "Cronica de Morea" dicen:

Et, seyendo a Salonich, combatióle con el marques, &, por celadas que le echó, mató el marques, & con las gentes ensemble del marques que fuya a la ciudat, entró su gent & tomó la ciudat. Et perdió assí Salonich por los Francos, el dispot de la Arta recobró la Blaquia por los Griegos, & el emperador de Burgaria, preso Ssalonich, dexólo a los Griegos de la terra, & ell tornó s'ende en sus partidas de Burgaria

Vlaquia la Gran ye tamién una denominación historica d'a rechión rumana de Muntenia.

Referencias[editar | modificar o codigo]