Val d'Ezcua

De Biquipedia
(Reendrezau dende Bal d'Ezcua)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Val d'Ezcua
Aezkoa
Orbara en a val d'Ezcua
Administración
Estau
Comarca Auñamendi
'
'
Cabecera {{{cabecera}}}
Capital
Localidatz {{{localidatz}}}
Chentilicio {{{chentilicio}}}
Cheolochía
Acceso
Ríos
Largaria
Orientación Norte-Sud
Cheolochía
Tipo
Macizo Pireneus
Mapa

La Val d'Ezcua (en basco Aezkoa Ibarra) ye una val navarra, situata en los Pireneus en la comarca d'Auñamendi.

Cheografía[editar | modificar o codigo]

Mapa d'a val con os suyos municipios

D'orografía montanyosa, pero no tanto como en lo Pireneu central. Grans selvas de caixicos y fayos dan a lo paisache ezcuano una particular belleza, que complementan las auguas de lo río Irati, prencipal corrient fluvial de la zona. O hibierno propicia en Ezkua grans nevatas, mientres que los veranos son suaves y agradables.

La val ye integrada por nueu municipios: Abaurrea de Suso, Abaurrea de Chuso, Aria, Arive, Garayoa, Garralda, Villanueva d'Ezcua, Orbara y Orbaiceta. Las localidaz son chicotas, formatas por tipicas casas pirenencas con paretes de piedra encalatas y tellatos con muita pendient. La ganadería ha perdito la valura d'antis mas, cuan interminables rabanyos de ovellas pasaban las canyatas dica la Ribera Navarra enantes que plegase o hibierno, los ezcuans conservan con celo las artes tradicionals de la elaboración d'un formache con una fama que trasciende las mugas de la Comunidat.

Mugas[editar | modificar o codigo]

Muga a lo norte con la Tierra de Cisa (Ultrapuertos), a l'este con la Val de Sarasaz, a lo sud con Urraúl Alto y a l'ueste con la Valle d'Arce, Burguet y Roncesvals.

Parla[editar | modificar o codigo]

Lo basco ye representato por la parla local aezkera, y encara la charra la cheneración gran (en los anyos 1950 y 1960, se cheneralizó o emplego de lo castellano en lo mesmo proceso castellanizador que en l'Alto Aragón). Manimenos Sancho lo Fuerte de Navarra concedió fueros a los d'Ezcua en 1229 en un texto escrito en navarro-aragonés.

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]