Val d'Exarc

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Val d'Exarc
Administración
Estau
País Aragón
Comarca Cuencas Meneras
'
'
Cabecera {{{cabecera}}}
Capital
Localidatz {{{localidatz}}}
Chentilicio {{{chentilicio}}}
Cheolochía
Acceso
Ríos Río de La Val
Largaria
Orientación Este-Ueste
Cheolochía
Tipo
Macizo Entre la sierra de Sant Chust y la muela de Camariellas.
Mapa

La Val d'Exarc ye una comarca natural fa parte de la comarca oficial de las Cuencas Meneras, ye a lo sud de la Sierra de Sant Chust y corresponde a la cuenca de lo río de La Val.

En fan parte: Mezquita d'Exarc, Cuevas d'Almudén, Finollosa d'Exarc, Exarc de la Val y Aliaga.

Estos nuclios son a altarias superiors a los 1000 m, por lo que tienen un clima muito extremo, con hibiernos fridos que pueden plegar a los —15° y veranos calurosos con una temperatura meya de 20° y maximas estremas de dica 35°. Las precipitacions, poco abundants pueden estar arredol de los 500 mm.

La capital ye Aliaga, a on que dica la decada de los 60 tenió i habió muita actividat por lo treballo en las menas y la central termica. Dimpués de cerrar las menas y la central agora l'agricultura de secano de caracter cerialista ye la base de la economía, con una participación chica de lo turismo y la ganadería estensiva d'ovín.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

En lo manuscrito de las "Cronicas de los Chueces de Teruel" de l'Archivo Historico Provincial de Teruel se fa mención de la Val de Xarque en relación a pedregadas en l'anyada de 1482-1483.

João Batista Labanha lo menciona como valle de Xarque en lo suyo libro "Itinerario del Reyno de Aragón (1610-1611)" escrito en portugués (da serra da Atalaya que cerra o valle de Xarque):[1]

...da Serra de S. Justo no principio de hua valada que se chama o valle de Xarque, no qual estaó os seguientes lugares, a pouco maes de 1/4 de L. hum de outro: Mesquita, Las Cuevas, Xarque, Hinoyosa, Las Covatillas...

Historia[editar | modificar o codigo]

Bel lugar d'esta val estió sinyoría de lo linache de los Exarc. Aliaga estió una bailía de la Orden de lo Hespital.

Referencias[editar | modificar o codigo]