Idioma chagatai

De Biquipedia
(Reendrezau dende Turquico chagatai)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Chagatai
Atras denominacions:
Parlau en: Asia Central, Corastén
Rechión:
Etnia: {{{pueblo}}}
Parladors: luenga muerta
Posición: {{{clasificación}}} (Ethnologue 1996)
Filiación chenetica: Luengas altaicas

 turquicas
  uigurs
   Chagatai

Estatus oficial
Oficial en:
Luenga propia de: {{{propia}}}
Reconoixiu en: {{{reconoixiu}}}
Regulau por:
Codigos
ISO 639-1
ISO 639-2 chg
ISO 639-3 chg
SIL

O chagatai estió una luenga turquica que se parlaba en Asia Central en a Edat Meya y se convertió en a primera luenga literaria d'a familia turquica. Tenió muita importancia en tiempos de Tamerlán y estió tamién a luenga d'a clase dirichent en l'Imperio Mogol d'A India. Ye una luenga relacionata con os stándards actuals uigur y uzbeko.

Denominación[editar | modificar o codigo]

A denominación de chagatai ye por parlar-se y escribir-se en o Khanato Chagatai, estato que naixió en Asia Central como evolución de l'herencio de Chagatai Khan, fillo de Chinguis Khan.

Historia[editar | modificar o codigo]

Encara que tienga a denominación de chagatai, a luenga chagatai existiba ya enantes d'o Khanato Chagatai y Chagatai Khan. Lo suyo orichen estió cuan arredol de l'anyo 1000 cuan muitos turquicos de Transoxiana y Caixgar s'islamizoron y se creyó una nueva luenga literaria escrita en alfabeto arabe y con contenitos musulmans. Dica fins d'o sieglo XVI estió a gran luenga literaria turquica y a luenga que prenioron muitos habitants d'Asia Central en a Edat Meya.

Estió a luenga literaria d'os pueblos turquicos d'Asia Central u Turquestén dica as reformas lingüisticas que se facioron en o periodo sovietico, que conducioron a la creyación de diferents stándards lingüisticos pa as diferents etnias y/u nacions turquicas (uzbeko, cazaco, turkmenio, ecetra). Os uzbekos consideran a l'idioma chagatai como idioma uzbeko y a la literatura chagatai como part d'a suya literatura.