Sierra d'Arcos

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Sierra d'Arcos
Cheografía
Cordelera {{{cordelera}}}
Sector {{{sector}}}
{{{tpran}}} {{{ran}}}
Maxima altaria 987 m, Las Cucutas
Cimas importants
Largaria
Amplaria
Superficie
Vértiz cheodesico
Subsistemas
Administración
Estau
País Aragón
Comarca Andorra-Sierra d'Arcos
Cheolochía
Edat Churasico
Materials Piedras calsineras
Tipo Orochenesi
Mapa

La sierra d'Arcos ye una aliniación montanyosa de dirección norueste-sudeste que fa part de la unidat morfoestructural "serranías marguinals" de lo Sistema Iberico, en contacto con la depresión d'Ebro.

Altarias[editar | modificar o codigo]

L'altaria mas grán ye Las Cucutas, con 987 m, dencima de un semontano de 450–500 m: los plans de Chumilla y d'Albalat, ya en la depresión d'Ebro.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

Lo concepto de sierra d'Arcos puede estar mes restrictivo u mes amplo. En sentiu amplo puede fer-se servir pa nombrar una aliniación de materials mesozoicos plegaus a lo sud de la depresión d'Ebro y a lo norte de la fondada d'Alloza y las depresions d'Alacón-Oliet y Arinyo-Andorra, con tres sectors. Lo sector oriental va dende La Cerrada d'Andorra dica La Tajonera y El Saso, lo sector occidental va dende El Puerto dica Arinyo, y lo sector central ye entre meyo a lo norte de la val d'Arinyo.[1]

En sentiu restreito la sierra d'Arcos no sería que lo sector central, excluyindo-se los sectors oriental y occidental como de feito se puede notar en la microtoponimia y en la bibliografía.

a) En la redolada bi ha una denominación tradicional con categoría de sierra pa la cantera d'el Saso. En l'ambient académico, José Luis Peña Monné considera que a l'este de la sierra d'Arcos lo frent serrán en contacto con la depresión d'Ebro no corresponde ya a la mesma deformación y ye dividiu en una serie de macizos chicos (La Cerrada, Horca Llana, Saso y Calanda).[2]

b) En Arinyo no se denomina sierra d'Arcos que a lo sector central, excluyindo de tot lo sector occidental, que se situa en la marguin ezquierda de Martín dende La Talaya dica la virchen d'Arcos, y dende Arinyo dica El Puerto, que da nombre a tot esta sector.[1] En Albalat de l'Arcebispe tamién distinguen entre una sierra d'Arcos en la marguin dreita de lo río Martín y un sector occidental en la marguin ezquierda que incluye Horta y Los Puertos, plegando este zaguero dica Cucutas.

Cheolochía estructural[editar | modificar o codigo]

La sierra d'Arcos fa part de las sierras marguinals que bi ha a lo norte de la sierra de Mont Albán, en una zona a lo norte d'un cabalgamiento de l'arco Portalrubio-Beceit, (arco que a pesar de lo nombre que en realidat contina dica Vandellós),[3] que marca la transición entre lo Sistema Iberico y las Catalanides, representando adintro de las sierras marguinals un cabo en contacto con la depresión d'Ebro.

Lo contacto entre la sierra d'Arcos y la depresión d'Ebro presenta dos cabalgamientos succesivos en la cuenca de Martín: lo cabalgamiento principal de Virchen d'Arcos a lo sud, y lo cabalgamiento menor de Cabezo Negro a lo norte,[3] que incluye este cabezo y los de la Zarza, la Ginesta, los Eslabones, La Talaya, y la partida serrana d'Ortas.

Los materials predominants son calsineras churasicas deformadas en un plego anticlinal disimetrico, fallau y verchent enta lo nord-este. En la versant sud de la sierra bi ha chacimientos de lignito de lo Cretacio. La diferencia entre los materials cretacios a lo norte y lo sud de lo cabalgamiento de la virchen d'Arcos permite deducir que esta estructura cheolochica estió primero una falla normal de la marguin norte de la cuenca d'Oliet y que dimpués en lo Paleocheno una tectonica compresiva levantó los materials sedimentaus de la cuenca d'Oliet y reactivoron la falla como cabalgamiento.[3]

Cheomorfolochía[editar | modificar o codigo]

Lo modelau cheomorfolochico predominant ye lo releu estructural en cuestas correspondients a los costaus meridionals de los plegos anticlinals verchents enta lo norte. Como estos plegos son formaus por calsineras churasicas masivas las cuestas no tienen un frent guaire definiu.[2]

La superficie d'erosión fundamental se formó en lo Mioceno superior sobre los materials churasicos de Las Cucutas-Agudo a unas altarias entre los 850 y 900 m d'altaria, y d'una traza menor y discontinua en lo sector Fuent Celada-Fineruelo entre los 820 y 835 m d'altaria y El Cerero entre los 835 y los 850 m.[2]

Lo río Martín talla una estreita foz en la sierra entre Arinyo y Albalat de l'Arcebispe, que nomás ye un poquet ampla en los chesos y salagons de lo Triasico superior, (facies Keuper).

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,0 1,1 (es) Juan Leal Pérez-Chao: El paisaje y los ecosistemas de la comarca. Publicau en Comarca de Andorra-Sierra de Arcos, Colección territorio, nº 31. Gubierno d'Aragón, Departamento de Politica Territorial, Chusticia y Interior, 2018. pp 52-53.
  2. 2,0 2,1 2,2 (es) José Luis Peña Monné et al. : Geomorfología de la Provincia de Teruel. Instituto de Estudios Turolenses, 1984. pp 100-104.
  3. 3,0 3,1 3,2 (es) Marcos Aurell Cardona, Beatriz Bádenas, Antonio Casas Sainz, Santiago Alberto Moralejo: La geología del Parque Cultural del río Martín. Colección Parque Cultural del río Martín. Zaragoza, 2011. p 64, pp 72-73, p 160.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]



Sierras d'os sectors este y nord-este d'o Sistema Iberico
Alcora - Alcublas - Almanariella - Arca - Arcos - Batalla - Benifazán - Bertolines - Blanca - Bordón - Brusca - Caballos - Cabezo - Cabezos - Caldera - Calderona - Camarena - Cantera d'el Pinar - Cantera d'el Saso - Canyada - Carrascosa - Cavaller - Chabalambre - Chaparral - Chinebrosa - Celler - Corbalán - Corral Nou - Cortes - Costera - Creu - Cueva Santa - Defesas - Desert de les Balmes - Escoriuela - Espadán - Espadella - Esparreguera - Exulve - Férriz - Galceran - Galga - Garrocha - Gorda - Gúdar (Molatiellas · Mont Negro) - Lastra - Marondes - Matanza - Matanzas - Mayabona - Molinera - Montanyas de Cervera - Montordí - Ovellera - Monts de Pinar Ciego - Monegrell - Mora - Moros - Muelas de Chert - Nogueruelas - Palomita - Paúls - Pedreras - Pedrizas - Penyagolosa - Penyas Blancas - Perenchisa - Pina - Pinarhueco - Puertos de Moriella - Puertos de Tortosa-Bezeit (Albardes - Aragonesos - Caro - En Canader · Refalgarí - Sant Cristòfol) - Irta - Rayo - Rocha de las Defesas - Rodanas - Sant Chust - Sant Pere - Santa Barbara - Santa Barbara - Savinassos - Sinyor - Segures - Solana - Sollavientos (Monts de Tarrascón) - Talaya - Talayas d'Alcalá - Tajos - Toro - Tortallada - Turmell - Umbrías - Vall d'Àngel - Vallivana - Vellida - Villarroya - Zancado