Risgo

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Risgo ye tota condición, proceso u evento que puet causar danyos personals, perdugas economicas u danyos a lo medio ambient.

O risgo sería a probabilidat de que produga un escayeiximiento concreto que provoque danyos u perdugas. Conceptos relacionatos con o risgo son "catastrofe", "desastre" y "calamidat". Se considera catastrofe cuan os efectos dimpués d'o escayeiximiento se notan prou, desastre cuan a sociedat a la que ha afectato escayeiximiento precisa d'aduyas externas y calamidat si o desastre dura.

A l'hora d'analisar un risgo s'han de tener en cuenta tres factors: "peligrosidat", "exposición" y "vulnerabilidat". A vegatas a causa d'una catastrofe u desastre no ye o escayeiximiento mesmo, puet estar a exposición de muita chent en un puesto con risgo que se produga o escayeiximiento, u una mancanza de medios adecuatos pa encarar ixe escayeiximiento.

Periglosidat[editar | modificar o codigo]

A periglosidat ye a posibilidat que un fenomeno se produga con prou poder pa fer mal en un puesto y en un intervalo de tiempo concreto.

Pa valurar a periglosidat se tien en cuenta tres factors: severidat, tiempo de tornada, y distribución cheografica.

Vulnerabilidat[editar | modificar o codigo]

A vulnerabilidat ye o grau de manca d'adaptación d'una población debant d'o risgo. Con a vulnerabilidat se mesura o grau d'eficacia d'una población d'una zona pa organizar-se tenendo en cuenta o risgo a lo risgo que bi ha. Contra mes incapaz d'organizar-se debat d'o risgo ye una población, mes vulnerable. Una vulnerabilidat alta determina una intensidat de danyos mes gran.

Exposición[editar | modificar o codigo]

A exposición a un risgo se refiere a lo numero de personas, propiedaz u biens exposaus a éls. Puet estar de tipo social, economico u ecolochico.

L'augmento de población en as ciudaz fa que augmente a exposición a los risgos, augmentando os danyos por a periglosidat d'o fenomeno riscoso.

Tipos de risgo[editar | modificar o codigo]

Os risgos se pueden clasificar en:

Bibliografía[editar | modificar o codigo]