Polje

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Envista dende o Puerto de Alisas con a val de Matienzo (Cantabria) a lo fondo, un polje habitau.

Un polje ye una depresión gran situada en un macizo karstico.

A suya demominación ye presa de luengas eslavas, a on que significa campo, ye muito recurrent en a toponimia (por eixemplo en o toponimo Polska), y tien a mesma radiz indoeuropea que l'aragonés plan, plana y l'anglés field. Polje se lei en serbocroata /polie/. En aragonés d'as comunidaz aragonesas y castellano gosa coincidir, no siempre, con toponimos en nava, porque a vechetación y uso d'o suelo ye diferent.

Tien forma de val luenga, zarrada, con fondón plan, d'escala kilometrica y contornos irregulars.

As suyas marguins son empinadas y i aflora a roca calsinera. I gosa haber rigachuelos que lo trescruzan y pueden desapareixer de sopetón por un forato que fa de sumidero (ponor).

O polje puet estar embadinau temporalment, ser una zona paulenca u tener augua siempre, constituindo un lago, si l'augua superficial rebasa a capacidat de desaugüe d'o ponor.

O fondón, plan, puet estar cubierto de terra rossa, suelo con archila de descalcificación d'a roca calsinera. Gosan estar por ixo vals muito fértils, y muito diferents d'os terrenos calsinosos d'arredol sobre calsineras masivas.

Poljes en a Peninsula Iberica[editar | modificar o codigo]

En o Prepireneu bi ha presencia de Poljes en as Sierras Exteriors, por eixemplo en Abeles y Ciano (Sierra de Guara) y en Saganta[1] y Estanya (Ribagorza Baixa).

En o Sistema Iberico bi ha sectors con poljes por tener amplas zonas calsinosas. En os Monts Universals bi n'ha en a zona de Guadalaviar, Villar d'el Cobo, Fridas d'Albarracín y naixedero d'o Tacho, (en un texto d'a sinyoría d'Albarracín de 1278 se menciona una nava seca cerca d'o Tacho). A l'este d'a fuesa de Teruel bi n'ha en Torrillas, en Mosqueruela y en Fortanet. Un polje de Torrillas se diz La Nava.[2] En Castellot tenemos os poljes La Hoya del Pinar y Llano de Villasecos, sin salida superficial pero con salida subterrania en a surchencia d'o Salto de San Juan.[3]

Un d'os poljes mayors d'a Península Iberica ye o plan de Zafarraya (Granada), en l'interior d'o macizo de Sierra Gorda.

En a Serranía de Ronda destacan por as suyas grans midas os llanos de Líbar, entre os municipios de Benaoján, Montejaque, Cortes de la Frontera y Villanueva del Rosario.

En Cabra bi ha un polje en un puesto dito La nava dentro de lo Parque Natural de las Sierras Subbeticas

En Cantabria son o polje de Matienzo (Ruesga) y o polje que conforma a Val de Liendo en o termin municipal de Liendo, en as desembocaduras de l'Asón y l'Agüera.

Atros poljes[editar | modificar o codigo]

Talment o polje mes extenso siga Livanjsko polje en Bosnia occidental, con 405 km².

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Ánchel Belmonte Ribas, Guía geológica del Pirineo, Editorial Pirineo, 2003.
  2. Jose Luís Peña Monne et al. "Geomorfología de la Provincia de Teruel". Instituto de estudios turolenses, 1984.
  3. Eduardo Viñuales Cobos (coordinador): Red natural de Aragón. nº 3, Maestrazgo Prames, 2006. pp46