Piedra de rayo

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Las piedras de rayos son piedras de mida zaborro que seguntes la creyencia popular en l'Alto Aragón son puntas petrificadas de los rayos y representan talismans contra la suya caita. En chistabín lis dicen rellas.[1]

La chent creyeba d'antes que los rayos levaban unas piedras en la punta, y que cuan caye un rayo las piedras tornan a salir ta la superficie a lo cabo d'un tiempo.

Las piedras consideradas piedras de rayo gosan estar fósils[2] de gasteropodos con formas subconicas u antigas piezas de pedrenya entalladas como un trianglo u con una punta aguta. Las piezas de pedrenya pueden estar estrals u puntas de lanza d'edat paleolitica, neolitica, u también haber feito part d'un trillo.

Esta creyencia puet tener radices romanas, porque pa los romanos un puesto a on cayeba un rayo se consideraba seguro porque se consideraba no n'i cayería d'atro, convertindo-se en un puesto sagrau. En muitas cabanas de pastor bi ha una piedra de rayo soterrada a la puerta, pa protecher-se contra os rayos.

Un eixemplo de "piedra de rayo" s'ha conservau en Casa Turmo de Merlli (Ribagorza), correspondient a un gasteropodo de la especie Clavilithes parisiensis de lo Eoceno meyo y que se puet veyer en lo libro Libranos del mal. Creencias, Signos y Ritos Protectores en la zona pirenaica aragonesa.[2]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) BLAS GABARDA, Fernando y ROMANOS HERNANDO, Fernando, Diccionario Aragonés: Chistabín-Castellano; Gara d'Edizions. Zaragoza, 2008. ISBN 978-84-8094-061-0
  2. 2,0 2,1 (es) Fernando Biarge López, Ana Biarge Fernández: Líbranos del mal. Creencias, Signos y Ritos Protectores en la zona pirenaica aragonesa. Editors Fernando Biarge López u Ana Biarge Fernández, 2000. p 162.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]