Pero Ferrández d'Íxar

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Pero Ferrández d'Íxar
Barón d'Íxar

12681299
Predecesor No bi n'ha
Succesor Pero Ferrández d'Íxar y Chil

Muerte 1299
Conchuche/s Marquesa Chil de Rada
Descendencia Pero Ferrández d'Íxar y Chil
Dinastía Casa d'Íxar
Pai Chaime I d'Aragón
Mai Berenguela Ferrández

Pero Ferrández estió lo primer sinyor d'Íxar. Yera fillo de Chaime I d'Aragón y de Berenguela Ferrández. Prenió l'apelliu Ferrández d'Íxar por lo toponimo Íxar.

Participó en campanyas militars pa la reconquiesta de lo Reino de Valencia, Reino de Murcia y dica Sicilia. Tamién participó en a cruzada de Chaime I en Tierra Santa.

Lo suyo padre li atorgó en 1268 la metat d'Íxar y Urreya d'Íxar en pagas por unas propiedaz que teneba en lo Reino de Valencia. Fundó en lo termin d'Íxar lo lugar de La Puebla de Gayén con moriscos en un puesto dito antes Gayén, y este lugar fue adhibiu a la sinyoría.

Se casó en segundas nupcias con Marquesa Chil de Rada, filla de Tibalt I de Navarra, con qui tenió descendencia.

Se fa mención de Pero Ferrández d'Íxar en textos escritos en aragonés medieval como en lo que lo suyo fillo churó los privilechios d'Íxar:

Sepan todos omnes que martes día de Sant Luch 17 días andados de Octubre fue cridado concello publicament por la villa de Ixar y aplegado de los vecinos del mismo lugar en el castiello de Ixar ante el noble don Pero Ferrandez sennior del dicto lugar, filius que fué del noble don Pero Ferrandez et donna Marquesa Gil de Rada muller del, sennyores que fueron de Ixar et demostraron el dicto concello y leyer ficieron ante el dicto noble el privilegio de la población de Ixar
Wikisource
Wikisource
En Wikisource bi ha un texto sobre Oldwikisource:Pero Ferrández chura os privilechios d'Íxar.

E tamién en a "Cronica de San Chuan d'a Penya":

Et encara mas engendró el dito rey Don Jayme cuatro fillas, la primera huuo nombre Violant, la cual fué muller de Don Alfonso fillo primogénito del Rey de Castiella, el cual depues fué esleydo por Emperador de Alemanya, mas non lo obtuuo por algunas razones, et la otra Gostancia dióla por muller a Don Manuel hermano del dito Alfonso rey de Castiella. Et Isabel et casóla con Phelip fillo primogénito del Rey de Francia; la cuarta huuo nombre Maria la cual no huuo marido. Et hauía otros fillos et fillas sins daquestos; de Doña Teresa Gil de Bidaure noble dueña hauie a Jayme de Xérica et a Pedro de Ayerue et fueron legitimos que la madre probó aquello con grant esfuerço. Et de otras dueñas auie a Ferrant Sanchez de Castro et a Pedro Ferrandez de Ixar


Predecesor:
No bi n'ha
Sinyor d'Íxar
1268-1299
Succesor:
Pero Ferrández d'Íxar y Chil


Bibliografía[editar | modificar o codigo]

  • (es) Demelsa Ortiz Cruz: El señorío, luego ducado de Híjar. Cuadernos del Ducado de Híjar 1: El Legado cultural. 2008. Archivo Ducal de Híjar.