Olla de chigant

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Estas basetas de lo Barranco d'Ascaso son ollas de chigant.
Olla de chigant en Gard (Francia).
Olla de chigant en lo cauz d'un torrent en Grand Wah (Estatos Unius).

Una olla de chigant u olla de diaple ye una depresión cuasi circular con diametro y fondura de dica bels metros y que se fa por erosión en lo cauz.[1] de lo curso alto d'un río, un torrent u un barranco.

La forma cuasi circular se debe a que la corrient d'augua traye ruellos de glera que una vegada adintro no en pueden salir y, cada vegada que la enerchía de la corrient d'augua ye prou gran pa tornar a mover-los, chiran adintro de la olla rozando con las parez, provocando una abrasión[1] que ixampla la depresión de lo cauz en totas direccions.

En la Peninsula Iberica se troba muitos toponimos con la parola olla referius a "ollas de chigant", correspondients a diferents dominios lingüisticos.

En l'Alto Aragón bi ha eixemplos espectaculars d'ollas de chigant en lo Barranco d'o Fornocal (Colungo), en lo Barranco d'as Gloces (Fanlo) y en lo Río Caldarés (Panticosa).[2] En lo Congustro de Croqueta bi ha ollas de chigant pocos metros por d'encima de l'actual livel de lo cauz y que pueden estar activas en las creixidas.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,0 1,1 Eumenio Ancochea Soto, Francisco Anguita Virella, Fernando Moreno Serrano. Geología Procesos externos. Editorial Edelvives. p 82
  2. Fernando Biarge, José María García Ruiz, Ana Biarge Roca viva. El modelado del paisaje pirenaico. Diputación de Huesca, 2001. p 244

Bibliografía[editar | modificar o codigo]