Occitán cispirenenco

De Biquipedia
(Reendrezau dende Oczitán zisperinenco)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Occitán cispirenenco
Occitan transpirenenc
Localización cheografica
Estau {{{estau}}}
País {{{país}}}
Rechión {{{rechión}}}
Lugars principals Chaca, Pamplona, Estella
Atras denominacions {{{atras denominacions}}}
Charradors
Oficial en {{{oficial}}}
Reconoixiu en {{{reconoixiu}}}
Regulau por
Vitalidat
Escritors principals
Rasgos dialectals
Clasificación lingüistica
Indoeuropea
ISO 639-1 {{{iso1}}}
ISO 639-2 {{{iso2}}}
ISO 639-3 {{{iso3}}}
SIL {{{sil}}}

L'occitán cispirenenco (dito occitán transpirenenco seguntes lo punto de vista d'Occitania) ye l'occitán que se charraba en bella localidat a lo sud de lo Pireneu en la Edat Meya, coexistindo u mugando con lo basco u con lo navarro-aragonés.

La luenga occitana la trayeban los occitans (ditos "francos") que s'establiban en las ciudaz. En lo Camín de Sant Chaime los comerciants y artesans "francos" yeran en contacto con los pelegrins, que a sobén charraban occitán tamién. Los repobladors occitans manteneban menos a suya lengua en atras zonas como la val d'Ebro u Sistema Iberico porque no teneban tanto contacto con chent d'o suyo país y porque lis yera fácil aprender y emplegar las luengas romances de la chent aragonesa, navarra u mozarabe con qui coexistiban.

En Chaca l'occitán se charró dica zaguers de lo sieglo XIII u primers de lo sieglo XIV, en Estella y Pamplona duró dica lo sieglo XVI. Que en Chaca se charrase occitán clamaba l'atención de l'autor medieval de la "Cronica de los estados peninsulares", escrita en aragonés:

Item, Ennego Ariesta ante que fues rey alzavase en una penya e mont quel dicen sobre Uruel, cerca de Iacca; e dalli facia sus cavalgadas, et con el sus companyeros, que eran la maor partida gascons, poblaron Iacca, que depues aca fablan a semblante de gascons pues pareze que d'Aragon fueron los reyes e descienden

Reflexo de la presencia d'esta luenga ye la presencia de trobadors en lengua occitana y bel documento oficial, especialment los Establimentz de Chaca y diferents redaccions de lo Fuero de Chaca.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]


Dialectos de l'occitán
Auvernés | Gascón (Aranés, Biarnés, Cispirenenco) | Lemosín | Lengadocián | Provenzal (Shuadit, Nizardo, Mentonasco) | Vivaro-alpín