Moncayo

De Biquipedia
Ir ta: navego, busca
Moncayo
Vista Moncayo desde Alcala.jpg
Situación
Situación Sierra de Moncayo,
Zaragoza. Muga con Soria
Latitut 41° 47′ N
Lonchitut 1° 50′ U
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Altaria 2.314 m
Alpinismo
Primera puyada
Rota mas fácil Dende o santuario
d'a virchen de Moncayo
Mapa
Sistema Ibérico.png
Montanya.svg

Moncayo, tamién clamato San Miguel, ye a montanya más alta d'o Sistema Iberico. Ye situato entre as provincias de Zaragoza y Soria. Tien 2.314 m d'altaria. Dende 1978 fa parte d'o Parque Natural d'a Defesa de Moncayo.

Toponimia[editar | editar código]

Moncayo ye un toponimo que s'expresa sin d'articlo en aragonés y en castellán d'Aragón, mesmo en as formas compuestas que fan referencia a Moncayo (aire de Moncayo[1][2]). Moncayo sin articlo se veye en ditos aragoneses actuals relativos a l'orache:

Si en Moncayo hai embarrada ya tiens manyana tronada.[3]

En aragonés medieval s'escribiba tamién sin d'articlo, como veyemos por eixemplo en la carta puebla d'Alcalá de Moncayo (1380):

Sepan todos que cridado e clamado concello en el lugar de Alcala de piet de Moncayo, lugar qui es del abat e convento de santa María de Beruela, del orden de Cistells...

En romanz navarro se documenta tamién l'ausencia d'uso d'articlo con este toponimo:

Item vna carta sieyllada con el sieyllo pendient meyo paretiado del rey don Iayme

d'Aragon et de Mayorgas, en como dio a don Sancho, rey de Nauarra los castieyllos por

uender, empeynar et fazer su propria uoluntat por secula cuncta, es a saber, Ferreyllon, Ferrera, el castieyllo que es a pie de Montcayo que es clamado la Fayssina et Peyna Redonda, Çalatamor, etc[4]

Bi ha diferents interpretacions d'o toponimo. En a Cronica de Sant Chuan d'a Penya lo relacionan con los treballos d'Hercules:

Et tantost entró por la provincia de Carpentanya, et vinció al Rey de Carpintanya, el qual auya nombre Caci, qui era de muyt estraña et orrible figura, en el mont de Carpentanya, en el qual fazía su habitacion, et por su nombre fuéle mudado el nombre Moncicati, el qual hoy a nombre Moncayo: et vencido el dito rey Caci, hedificó el dito Hércules al pié del dito mont, de las gents que vinieron con él de Tirus et de Ausonia, una ciudad que clamó Tirasona.

En a Cronica d'Espanya de García de Eugui tamién lo asocian a los treballos d'Hercules:

E fue vencido Cayo e fuyo avn monte mucho alto que es en Celtiberia al qual puso nombre de si mesmo, e por que dezian a el Cayo puso le nonbre Montcayo. E era logar do abia grant sabor de morar porque es logar sano e tenia cabo de si sus ganados, por exo fuyó adaquel logar cuydando de emparar alli. Mas quando sopo que Hercules binia...

En Trasobars a lo viento que provién de Moncayo li dicen Moncaín.

Refefencias[editar | editar código]

  1. Chesús de Mostolay: El Aragonés en el Somontano de Barbastro. Aneto Publicaciones. 2007. ISBN 978-84-95349-42-2
  2. (es) José Olano Pemán: Diccionario de palabras, voces y dichos de Uncastillo. Asociación Cultural La Lonjeta, 1994.
  3. (es) Serrano Dolader, Alberto Los rayos en Aragón. Tradición y leyenda. Revista Rolde, nº 81, Zaragoza 1997, pp. 66-71.
  4. (es) María Dolores Barragán Domeño, María Itziar Zabalza Aldave: Archivo General de Navarra (1322-1349). Volumen 81. Eusko Ikaskuntza, 1998

Vinclos externos[editar | editar código]