Lug

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Ilustración d'o mercurio galo, sincretismo entre Mercurio y Lug

Lug ye o dios con mayor presencia en a mitolochía irlandesa, y que recibió mes que atros dioses en Irlanda, Britania, Galia, Celtiberia y talment en toz os países celtas. Estió un dios que cubriba muitas funcions. En a interpretatio romana fue asimilato a "Mercurio". O suyo nombre ha perdurato en a toponimia en nombres de ciudaz y en a literatura universal a traviés de personaches d'o ciclo arturico. L'1 d'agosto se celebra a fiesta de Lug u "Lugnasad".

Teonimia y toponimia[editar | modificar o codigo]

O teonimo Lug lo relacionan con una radiz indoeuropea que en griego antigo ha dato Leukos, "blanco" y en latín lux-lucis, "Luz". A radiz ye cerca d'a palabra que en bel idioma celta designa a una especie de corvido, y talment por ixo l'animal de Lug siga o cuervo, como dimpués n'estaría d'Odín.

Son muitos os toponimos que se remontan a "fortaleza de Lug" - Lugdunum como "León d'el Roine" y "Leiden". "Sent Bertran de Comenges" fue fundau como Lugdunum por Pompeyo. Manimenos tamién s'ha desacherau muito este aspecto y no toz os que tienen un pareixiu fonetico pueden interpretar-sen asinas. Por eixemplo Luco de Bordón y Luco de Xiloca millor s'interpretan dende o latín Lucus, "calvera en a selva". O mesmo podríanos dicir de Lviv (Ucraína).

Culto de Lug entre os celtibers y pueblos afins[editar | modificar o codigo]

En Penyalba de Bellestar (Comunidat de Teruel) recibiba culto y unas inscripcions testimonian o suyo culto.

Lug en Galia[editar | modificar o codigo]

Chulio César se refiere a éll como Mercurio en Bello Gallico.

Lug en a tradición britana y en os mitos arturicos[editar | modificar o codigo]

En os Mabinoggion bi ha un personache que talment se remonte a Lug y que se diz Lleu Llaw Gyffes. A parte d'o pareixito fonetico tenemos a coincidencia que fa de zapatero en parte d'a suya historia, coincidindo con un atributo que tien o Lug irlandés.

Por o que respecta a los mitos arturicos a lo principio o dios orichinal "Lug" quedó redueito a la figura d'o rei Loth. Manimenos en a tradición bretona-armoricana o recuerdo d'o dios Lug evolucionó enta un personache diferent, que fue adhibito a los personaches arturicos como Lancelot por Chretien de Troyes enta l'anyo 1160.

Lug en a tradición irlandesa[editar | modificar o codigo]

Lug ye qui permite que a dinastía divina Tuatha de Dannam venza a los Fomore (representants d'o casos y equivalents d'os titans u os chigants en atras mitolochías). Lug ye tamién o pai d'o heroe irlandés Cuchulainn.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

  • Jean Markale Pequeño diccionario de mitología céltica. Alejandría, 1995. 2000.