Lacuna d'el Canyizar

De Biquipedia
(Reendrezau dende Laguna del Canyizar)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Laguna d'el Canyizar
Administración
País Aragón
Estau
Provincia
Comarca Comunidat de Teruel
Municipio Villar Cremato
Cheografía
Tipo
Orichen Tectonico
Superficie 380 ha km²
Superficie ha
Altaria m
Longaria km
Amplaria km
Fondura m
Volumen hm³
Fuent
Desagüe
Desagües
Mapa
Laguna d'el Canyizar ubicada en Aragón
Laguna d'el Canyizar
Laguna d'el Canyizar
Situación en Aragón

La lacuna d'el Canyizar u laguna d'el Canyizar ye una lacuna que bi ha en la fuesa de Xiloca a l'ueste de Villar Cremato, entre lo termin municipal d'esta localidat y lo de Cella. Fue desecada cuasi de tot entre los anyos 1729 y 1732, antes que la desecasen ocupaba una superficie de 11,3 km3 y teneba una fondura maxima de 2,8 metros. Dende comienzos d'este sieglo ye en marcha un prochecto de recuperación d'este humedal en la actualidat ya s'han recuperau 380 ha de zonas inundables que fa a lo nuevo Cañizar la lacuna d'augua dulza mas extensa de l'interior d'Espanya.

Ignacio Jordán Claudio de Asso y del Río la nombra en lo suyo libro "Historia de la Economía Política de Aragón" (1798) fendo servir una variant de la parola aragonesa almarchal:

El terreno es à trechos fofo, y esponjoso; y en algunas partes tan hondo, que no hallando descenso las aguas, quedan detenidas formando estanques, ò lagunas mui extensas, como se vé en el Ermajal de Villarquemado con grave perjuicio de la salud de sus vecinos. Los naturales pudieran sacar partido de la turba, ò tierra vegetal, y combustible, que se halla con abundancia en estos parages. La de Caudete es la mejor, que he visto, y la mas semejante à la turba de Holanda, porque hierve con los acidos, y dexa una cenisa blanca.[1]

Fauna[editar | modificar o codigo]

En 2010 se censaron mas de 200 especies d'aus acuaticas, cualques d'ellas en periglo d'extinción como lo avetoro (botaurus stellaris) u pescairet de lusco (ardeola ralloides).[2]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Ignacio Jordán Claudio de Asso y del Río: Historia de la Economía Política de Aragón Editorial MAXTOR, 2010
  2. Viñuales, Eduardo. Humedales de Aragón. PRAMES, 2011.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

  • José Carlos Rubio Dobón: Contexto hidrogeológico e histórico de los humedales del Cañizar. Publicaciones del Consejo de Protección de la Naturaleza en Aragón. Serie investigación, 2004.