La Poblla de Fantova
- Iste articlo tracta sobre La Poblla de Fantoba. Ta atros emplegos d'o toponimo La Puebla se veiga La Puebla (desambigación).
| La Poblla de Fantoba | |
|---|---|
| Localidat d'Aragón | |
| Entidat • País • Provincia • Comarca • Municipio |
Lugar Ribagorza Graus |
| Población • Total |
187 hab. (1991) |
| Altaria | 709 m. |
| Distancia • 93 km |
enta Uesca |
| Codigo postal | 22430 |
| http://www.fantova.es | |
La Poblla de Fantoba (oficialment en castellano La Puebla de Fantova) é un llugar de la Ribagorza situato á'l nordeste de Graus, perteneixient a iste municipio. En 1991 la suya población yeba de 187 habitants.
Contenius |
[editar] Toponimia
El suyo nombre fa referencia a Fantoba, que yeba un llugar más gran y más alto quan apareixió el nuclio de La Poblla de Fantoba.
[editar] Hablla
En La Poblla s'hablla una variedat de l'aragonés baixorribagorzano con moltas influencias d'el Sobrarbe, que i han allegato pe'la vall de La Fueba que i é molto cerca, tanto é aixinas que La Poblla é de los pocos llugars de la Ribagorza a none a prencipios d'el siglo XX se va decumentar que se i usase lo preterito perfecto sintetico, que é tan tepico de l'aragonés d'el Sobrarbe y més ta ponent tamé, pero que no s'asiente pas en la Ribagorza. Igualment que pasa en La Fueba, en La Poblla y los llugars que tiene cerca, el preterito perfecto sintetico i coexiste con el perifrastico tepico de la Ribagorza, y ixo é ben raro por astí en la comarca.
En 1905, Jean Joseph Saroïhandy se va trobar con esta hablla y va transcribre una pastorada tradicional que's i va sentir a los vecinos de La Poblla.[1] Un d'els rasgos más sorprenents d'ixe texto ye, entre otras cosas, la presencia quasi cheneral tamé de los participios rematatos en -ato, como tamé se's va trobar en Perraruga. Este rasgo, que hasta que s'han puesto coneixer aquellos textos se teneban per exclusivos de l'aragonés central (Sobrarbe y Alto Galligo) pueden ebudeyar a qualsiquiera que s'haiga interesau per la situación de l'aragonés oriental, pos de bot contrebuyen a demostrar las teorías de que n'oltros tiempos ixe rasgo, el de los participios, i heba estau més estendito de lo que se pensa. Se transcribe con la grafía que Saroïhandy i va empllegar:
Fa como tres dias
que perdié lo repatano
he corrito a quatre suelas,
galopan como un cavallo
por los montes de La Poblla
i ni las trazas n'he trovato.
[editar] Molimentos
- Ilesia d'o sieglo XVI con elementos renaixentistas.
- Ermita de Sant Clement, romanica.
- Ermita d'a Virchen de Laude, sieglo XVII.
[editar] Fiestas
Dedicatas a la virchen de Llagure (Laude como se conoix hoi), 8 de setiembre, feitas el penultimo cabo de semana d'agosto.
[editar] Referencias
- ↑ (es) Óscar Latas, Misión Lingüística de Jean J. Saroïhandy en el Alto Aragón, Ed. Xordica-Prensas Universitarias de Zaragoza, Billanueba de Galligo (Zaragoza, Aragón), 2005. ISBN 84-96457-06-0
[editar] Vinclos externos
| Lugars d'o municipio de Graus | |
|---|---|
| Aguilar | Aguilaníu | Abenozas | Bafalui | Bellestar | Benavent d'Aragón | Cancé | Castarllenas | Centenera | Colloliva | Chuseu | Fantova | Graus | Grustán | Güell | Ixep | Panillo | Pano | Portaspana | La Poblla de Fantova | La Poblla d'el Mont | Pruiquimat | Pueyo de Marguillén | El Soler | Torlabat | Torres | Torrobato | Torrodesera | Torruella d'Aragón | Yardo | Las Ventas de Santa Llucía |