Karst

De Biquipedia
(Reendrezau dende Karstificación)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Lenar, resultau de l'acción de l'augua de plevia en as calsineras disolvendo a suya superficie.

O Karst ye un tipo de modelau que se forma por disolución de rocas solubles, a vegadas tamién con precipitación, tanto en superficie como en l'interior, fendo formas peculiars. O modelau karstico ye tipico d'as calsineras, dolomías y d'as evaporitas (chesos y atras).

O carbonato calcico ye insoluble en l'augua pura, pero soluble en l'augua acidificada. L'augua de plevia ye un poco acida por a presencia de dioxido de carbonio, y d'esta traza puet disolver o carbonato, tanto en superficie como cuan circula por as crebazas y canyos dentro d'a masa rocosa. A secuencia de reaccions embrecadas en a karstificación d'as calineras ye:

H2O + CO2 → H2CO3
CaCO3 → Ca2+ + CO32–
CO32– + H2CO3 → 2 HCO3
CaCO3 + H2CO3 → Ca2+ + 2 HCO3

Como resultau d'a disolución d'a superficie se formarán formas exokarsticas, y como resultau d'a circulación d'as auguas sotorranyas por canyos y crebazas se formarán as formas endokarsticas. Os chicoz canyos se convertirán en esplucas y simas.

A reacción de disolución ye reversible y en os puestos a on se produga perda de dioxido de carbonio por desgasificación u por l'acción d'organismos fotosinteticos o carbonato tornará a precipitar formando-se as calsineras travertinicas. A precipitación en puestos a on goteya l'augua fará que se formen as estalactitas y estalagmitas.

O Karst en o nord-este d'a Peninsula Iberica[editar | modificar o codigo]

Os fenomenos karsticos son muito habituals en a Peninsula Iberica por a presencia de calsineras en os materials mesozoicos plegaus en o ciclo alpín. D'esta traza en Prepireneu, en as Cordeleras Costeras Catalanas, y en o Sistema Iberico o modelau karstico acompanya a las calsineras.

En os materials terciarios d'a depresión d'Ebro bi ha tamién fenomenos karsticos por a presencia d'importants volumens de cheso en un clima semiarido. A karstificación d'os chesos relacionada con l'augua de l'Ebro y o Galligo y as suyas canalizacions pa os reganos como a Canal Imperial d'Aragón representa un risgo cheolochico por subsidencias y formacions de dolinas en a redolada de Zaragoza,[1] representando un karst aluvial.

Terminolochía[editar | modificar o codigo]

A denominación de Karst provién de Carso o nombre eslau d'una meseta entre Italia, Eslovenia y Croacia, que incluye buena part d'a peninsula d'Istria. Ye un d'os primers puestos on fue descrito este modelau, d'astí que a denominación de muitas formas karsticas en o luengache cientifico tals como dolina, polje, ponor u uvala sigan d'orichen eslau, u en concreto croata. En os diferents países con zonas karstificadas bi ha atras denominacions tradicionals.

En aragonés as formas karsticas han recibiu diferents denominacions que podemos trobar encara en a toponimia de l'Alto Aragón y que fa poco que s'han reculliu en publicacions, por o que no bi ha encara garra prebatina de fixación. En l'aragonés d'as comunidaz aragonesas a denominación d'as formas karsticas yera probablement diferent. En a Sierra d'Albarracín as dolinas encara reciben a denominación de celadas, y bi ha un lugar d'a Comunidat de Teruel que se diz asinas. As navas corresponden en muitos casos a "poljes" en o Sistema Iberico.

Referencias[editar | modificar o codigo]

Bibliografía[editar | modificar o codigo]